De verzekeraar van Versace landt in Brussel

De Londense City zag al meerdere verzekeringsbedrijven richting Brussel vertrekken als gevolg van de brexit. ©REUTERS

Door de nakende brexit kiest nu ook de Britse verzekeringsspecialist BDB ervoor om een Europese uitvalsbasis uit de bouwen in Brussel. Geen bekende naam, maar dankzij de nauwe contacten met het iconische Lloyd’s hielp BDB wel al een pak sterren aan een polis.

Zo bleek het BDB te zijn die er voor had gezorgd dat Gianni Versace’s mode-imperium geen miljoenenverliezen hoefde te lijden toen de legendarische Italiaanse ontwerper eind jaren negentig werd vermoord aan zijn huis in Los Angeles.

BDB was daarbij niet de rechtstreekse verzekeraar, maar trad op als een van de schaarse tussenpersonen die rechtstreeks toegang hebben tot Lloyd’s. Dat iconische Britse huis geldt als ’s werelds grootste verzekeringsmarkt en is vooral bekend voor hypergespecialiseerde polissen.

Pianist zonder vingers

Tiende financiële kanaalzwemmer

BDB is intussen al de tiende groep die sinds de brexit-stemming van 2016 heeft gekozen om een kantoor te openen in Brussel. Daarmee oogt de trofeekast van de Belgische hoofdstad een pak leger dan die van andere steden zoals Parijs, Frankfurt of Amsterdam. Bedrijven die vandaag hun hoofdzetel in Londen of elders in het VK hebben, kiezen vooral om juridische redenen voor een verhuis naar het Europese vasteland.

Als het tot een 'hard brexit' komt, waarbij het VK de EU verlaat zonder duidelijk akkoord, dreigen Britse bedrijven verwikkeld te raken in een complex gerechtelijk kluwen waarbij ze de contracten met hun klanten niet meer kunnen naleven.

Brussel, dat zich profileert als een hub voor spelers in financiële infrastructuur, trok de voorbije maanden vooral verzekeraars aan. De Britse verzekeringsmarkt Lloyd's is wellicht de bekendste naam.  Maar daarna waagden ook het Amerikaanse Navigators, het Australische QBE en het Japanse MS Amlin de sprong over het Kanaal. Andere bedrijven die naar Brussel trokken zijn de fintech-betaalservice Transferwise, de geldtransfergroep Moneygram en de consultant EY. Ook het clearing- en settlementhuis Euroclear verhuisde zijn Londens hoofdkwartier naar Brussel. 

‘Denk bijvoorbeeld aan een beroemde pianist die zich wil in dekken voor het geval dat er iets met zijn vingers gebeurt, of een professionele wijnexpert die een verzekering wil voor als hij zijn reuk- en smaakzin kwijtspeelt,’ legt BDB-oprichter en topman Silvestro de Besi uit. ‘Maar het kan evengoed gaan om luchtvaartbedrijven die een verzekering op maat zoeken of dokters die bescherming zoeken voor medische fouten. Die kunnen daarvoor aankloppen bij andere makelaarsbedrijven, maar voor veel van die spelers is Lloyds’ geen gemakkelijke markt. Wij kennen ze door en door en kunnen meteen aanwijzen met wie er moet worden gesproken. Beschouw ons als een makelaar voor makelaars.’

De aanhoudende onzekerheid rond de brexit zette Lloyd’s er vorig jaar toe aan om een Europees hoofdkwartier in Brussel te openen. Voor BDB was de brexit eveneens de belangrijkste reden om een kantoor te openen in Brussel. Tegelijk krijgt ook zustermaatschappij Mithras hier een vestiging.

‘Voorlopig blijven onze hoofdkantoren wel nog altijd in Londen,’ zegt BDB-manager Peter Goff. ‘Dat neemt niet weg dan 90 procent van onze business zich in Europa bevindt. We moesten dus een structuur op poten zetten om die veilig te stellen na een eventuele brexit, maar natuurlijk ook om nieuwe opportuniteiten te zoeken. Wat we hier nu hebben uitgebouwd is eigenlijk een kopie van onze organisatie in het VK. Als het alsnog tot een ‘hard brexit’ komt, kunnen we snel schakelen en onze Europese klantenportefeuille, die we nu vanuit Londen beheren, transfereren naar Brussel.

Nichesectoren

’Niet dat BDB, vorig jaar goed voor 120 miljoen euro aan premie-inkomsten, vanuit zijn Brusselse kantoor meteen op zoek zal gaan naar pianisten of voetbalsterren. ‘Onze klanten zijn lokale makelaars die makkelijker toegang willen tot de Londense verzekeringsmarkt,’ legt Sofie Temmerman, die de Belgische entiteiten leidt. ‘Daarbij spelen we vooral in op niches of bedrijven die zich niet gemakkelijk kunnen verzekeren bij de klassieke spelers.’ Daarbij hoeft het niet altijd om excentrieke supersterren te gaan, vervolgt Temmerman.

‘Denk bijvoorbeeld aan recyclagebedrijven. Slechts heel weinig verzekeraars willen zich daar aan wagen, omdat de risico’s zo groot zijn. Een papierverwerker weet in eerste instantie bijvoorbeeld niet of er al dan niet schadelijke stoffen zitten tussen het materiaal dat hij ophaalt. In Nederland worden die spelers verzekerd via een gemeenschappelijk fonds waar iedereen in de sector aan bijdraagt. Maar in België zijn er vandaag zelfs nog bedrijven die onderverzekerd zijn.’

BDB plant wel geen grote campagnes om nieuwe klanten binnen te halen. ‘Op de korte tijd dat we ons hier hebben gevestigd, hebben we al enkele klanten kunnen aantrekken,’ zegt Temmerman. ‘Niet de eenvoudigste dossiers, maar het is net dat soort verhalen dat je nodig hebt om een voet tussen de deur te krijgen in de rest van de markt. We willen onze positie vooral uitbouwen via mond-tot-mondreclame een langetermijnrelatie uitbouwen met de makelaars.’ 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect