Advertentie

Deutsche Bank verbiedt sms en Whatsapp

©Bloomberg

Belgische banken laten gezond verstand primeren boven strikte regels voor gebruik sociale media.

Werknemers van Deutsche Bank, de grootste bankgroep van Duitsland, moeten voortaan twee keer nadenken voor ze een bericht versturen via sms of Whatsapp.

In een memo aan het personeel liet de bankreus vorige week vrijdag verstaan dat wie zakelijke informatie wil versturen naar collega's of klanten, dat voortaan moet doen via kanalen die vooraf werden goedgekeurd door het bedrijf. En blijkbaar horen sms en sociale mediatools  zoals Whatsapp en Google Talk daar niet bij, weet The Wall Street Journal maandag te melden.  

Wie voor het werk bepaalde informatie wil versturen of opvragen, mag daarvoor voortaan enkel nog beroep doen op mail, of interne chatsystemen die geïnstalleerd zijn op smartphones, tablets of pc's van het kantoor. 

Deutsche Bank, dat in het verleden al op de vingers werd getikt voor zijn lakse communicatiebeleid, wil de nieuwe regels vooral doorvoeren om ervoor te zorgen dat het alle cruciale data kan bewaren. Of de regels ook gelden voor Deutsche Bank België, is voorlopig onduidelijk. De Belgische bankdochter van de Duitse gigant bleek niet onmiddellijk bereikbaar voor commentaar. 

Gezond verstand

Bij de Belgische grootbanken lijkt men niet meteen van plan om het voorbeeld van Deutsche Bank te volgen. 'We hebben natuurlijk wel een beleidsplan voor sociale media, en in het arbeidsreglement worden onze werknemers erop gewezen hoe ze moeten omspringen met koersgevoelige informatie van een beursgenoteerd bedrijf als het onze,' verduidelijkt Viviane Huybrecht, woordvoerster van KBC.

'Maar eigenlijk gaan we ervan uit dat onze werknemers hun gezond verstand gebruiken. Of dat nu om sociale media gaat of via klassieke communicatie maakt eigenlijk niet veel uit. Een kantoorhouder moet bijvoorbeeld ook beseffen dat hij best geen informatie van andere klanten op tafel laat slingeren als hij een nieuwe afspraak heeft.'

Gelijkaardige geluiden horen we bij BNP Paribas Fortis. 'Gsm's voor professioneel gebruik zijn uitgerust met sms en Whatsapp, en worden ook niet gescreend,' zegt woordvoerster Hilde Junius. 'Een verbod zoals bij Deutsche Bank is er dus niet. We monitoren wel het surfgedrag van onze werknemers op kantoor, om bijvoorbeeld te vermijden dat iemand de hele dag op Facebook zou zitten. Uit veiligheidsoverwegingen hebben we wel de toegang tot bepaalde sites geblokkeerd.'

Bewustmakingscampagnes

Ook bij Belfius en ING België is geen sprake van enig verbod. 'We hebben natuurlijk wel geregeld bewustmakingscampagnes lopen waarin we onze werknemers uitleggen hoe ze met gevoelige info moeten omspringen', zegt Belfius-woordvoerster Ulrike Pommee. 'Maar we verbieden niks. Het aantal mensen dat een toestel van het werk heeft, is sowieso erg beperkt.' 

ING België denkt evenmin aan strengere regels. 'We gaan ervan uit dat iedereen weet waar hij of zij mee bezig is,' zegt woordvoerster Tiziana Rizzo. 'Een formeel verbod van sommige communicatiekanalen is er dan ook niet. De communicatiestop die we hebben afgekondigd voor de reorganisatie van de bank, heeft ook geen impact op dit beleid.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud