nieuwsanalyse

Digitale bankenstorm breekt los

Mobiel bankieren zit in de lift. ©ANP

De doorbraak van smartphonebankieren zal leiden tot een versnelde afbouw van de kantorennetten. Dat voorspelt de consultant Deloitte na een sectorstudie.

Twee tekenen des tijds. Argenta lanceerde deze week een vernieuwde smartphone-app, die in amper drie maanden ontwikkeld is. Zelfs de Antwerpse spaarbank, bekend om zijn nabijheidsfilosofie, heeft sinds kort de mond vol van een ‘mobile first’-strategie. De bank wil de app uitbouwen ‘tot een klantvriendelijke toegang naar al zijn bancaire en verzekeringsdiensten’.

©Mediafin

Bij concurrent Belfius klom het aantal mobiele klanten deze week boven 1 miljoen, een stijging met 33 procent in een jaar tijd. Voor die klanten is de smartphone het belangrijkste kanaal om hun bankverrichtingen te doen.

Belfius wil de digitale interactie met de klanten vergroten. ‘Het is de bedoeling tegen 2020 voor alle basisbank- en verzekeringsproducten een service in realtime aan te bieden op de smartphone’, zegt de bank. Tegen eind dit jaar lanceert Belfius een virtuele assistent of chatbot, in een eerste fase via de berichtendienst Facebook Messenger.

1 miljoen
Bij Belfius klom het aantal mobiele klanten deze week boven 1 miljoen, een stijging met 33 procent in een jaar tijd.

Dat de smartphone een belangrijke rol gaat spelen voor bankdiensten, is niet nieuw. Maar volgens Deloitte gaat het de voorbije maanden veel harder dan gedacht, waardoor een kantelpunt in zicht komt: het moment waarop de digitale kanalen commercieel belangrijker worden dan de bakstenen kantoren.

Het consultancybedrijf ondervroeg zeven belangrijke spelers (BNP Paribas Fortis, KBC, ING, Belfius, Argenta, Crelan en Deutsche Bank) over hun digitale plannen.

Digitale verkoop

‘Onze studie bevestigt dat de digitale verkoop van financiële producten richting 40 tot 50 procent van de totale verkoop gaat voor de leidende digitale banken. De banken zien daarin het signaal dat de klant hen digitaal volgt’, zegt Kasper Peters, partner bij de strategieafdeling Monitor Deloitte.

De digitale respons van de klanten laat de banken voortaan toe hun kantorennetten versneld af te bouwen. Het zijn communicerende vaten.
Kasper Peters
bankenexpert Deloitte

‘Daardoor kunnen de banken nu hun kantorennet met minder risico versneld afbouwen. Het zijn communicerende vaten. Zolang de digitale motor niet aansloeg, kon het kantorennet niet afgebouwd worden. Maar nu komen we in een fase dat de banken hun inkomsten veilig kunnen stellen via de digitale kanalen.’

BNP Paribas Fortis kondigde onlangs aan dat het aandeel van de onlineverkoop van bankproducten van 20 procent nu naar 50 procent moet tegen 2020.

KBC lanceerde vorige maand persoonlijk beleggingsadvies op de smartphone. Die individuele benadering wordt de toekomst. ‘We streven naar een 1-op-1 relatie met de klant. Artificiële intelligentie kan ons daarbij helpen’, zegt KBC-retailmanager Karin Van Hoecke in de Deloitte-studie.

Daaruit blijkt ook dat er grote verschillen zijn tussen de banken qua digitale ontwikkeling. Peters: ‘Er gaapt een digitale kloof tussen de banken, die we inschatten op drie tot vier jaar voorsprong voor de leiders. Dat is veel, vooral omdat klanten hun bank steeds meer gaan kiezen op basis van de kwaliteit van de digitale kanalen.’

Achterblijvers

Wie de achterblijvers zijn, blijft confidentieel. Argenta gaf begin dit jaar zelf aan dat het een forse digitale inhaalbeweging moet doen.

©Photo News

Volgens Deloitte hebben de meeste banken veel werk op de plank om hun interne werking en systemen aan te passen aan de nieuwe digitale realiteit. Een app lanceren is één zaak, een soepele achterliggende IT bouwen een andere.

Bij ING België werkt men vanaf 1 januari in kleine multidisciplinaire teams, ‘squads’, die afgekeken zijn van de technologiesector. ‘Dat is een noodzakelijke stap als voorbereiding naar het gezamenlijke IT-platform voor België en Nederland’, zegt CEO Erik Van Den Eynden.

De grote vraag is hoe goed de kleine banken gewapend zijn voor de digitale revolutie. Een hoge bankier geeft hen weinig overlevingskansen en verwacht een consolidatiebeweging. ‘De sleutel ligt bij de aandeelhouders van de kleine banken. Hoeveel willen ze nog investeren en met welk rendement stellen ze zich tevreden?’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud