'Er dreigt een nieuwe kredietbubbel'

Koen Dejonckheere, de CEO van de investeringsmaatschappij Gimv. ©Dieter Telemans

De stille opmars van niet gereguleerde financiële bedrijven of schaduwbanken dreigt tot nieuwe zeepbellen te leiden, zegt Gimv-topman Koen Dejonckheere.

Door de aanhoudend lage rente tonen beleggers zich steeds meer bereid hun geld te pompen in geldmarktfondsen, hedge funds en andere investeringsvehikels die buiten het reguliere financiële systeem vallen. Schaduwbanken, zo worden die vehikels soms genoemd, omdat ze vaak net als banken leningen verschaffen, maar vaak minder of niet gereguleerd worden. 

Intussen zijn die schaduwbanken ook aan hun opmars begonnen in onze sector, de markt voor fusies- en overnames.
Koen Dejonckheere
Topman Gimv

'Intussen zijn die schaduwbanken ook aan hun opmars begonnen in onze sector, de markt voor fusies- en overnames', zei Koen Dejonckheere donderdag bij de voorstelling van de  halfjaarresultaten van Gimv.

'Het is nog geen wijdverspreid fenomeen. Maar als we onderhandelen over een deal staan we soms wel tegenover partijen die een bod doen waarvan we ons afvragen of dit ooit nog zal goed komen.'

Te veel geld

Om nieuwe contracten binnen te halen gaan die alternatieve spelers ook gemakkelijker schulden aan. Als die dan weer worden herverpakt en doorverkocht aan privé-beleggers, zijn de CDO's, CLO's en andere exotische kredietproducten die we kennen van de financiële crisis niet veraf.'

Er is te veel geld beschikbaar, en te weinig mogelijkheden om dat allemaal te investeren.
Koen Dejonckheere
Topman Gimv

'Ook van andere mensen in de sector en bankiers hoor vang ik signalen op dat dit soort praktijken weer in voege is,' vervolgt Dejonckheere.

'Naar de oorzaken moet je niet ver zoeken. Er is te veel geld beschikbaar, en te weinig mogelijkheden om dat allemaal te investeren. Als ECB-voorzitter Mario Draghi geld zal blijven bijdrukken en als de economie nog groeit, zul je nog meer van die schaduwbanken zien opduiken. En je hebt niet veel vrienden nodig om een feestje te bouwen.'

Gevaarlijk punt

Voorlopig is de markt wel nog niet oververhit. 'Maar we bevinden ons op een gevaarlijk punt', zegt de Gimv-topman. 'Dit fenomeen kan nog enkele jaren duren, maar het gevaar op een nieuwe zeepbel bestaat.'

Dat schaduwbankieren steeds meer invloed heeft, viel ook al af te leiden uit een gezamenlijk onderzoek dat de Nationale Bank en de financieeltoezichthouder FSMA begin oktober publiceerden. Daaruit bleek dat schaduwbanken in ons land goed zijn voor 128 miljard euro. Het gros van de schaduwbanken die hier actief zijn wordt wel gereguleerd. 

Voor Gimv zelf ziet Dejonckheere alvast nog geen risico's. 'De markt warmt weliswaar op. Hadden we ons de voorbije jaren niet gespecialiseerd in bepaalde branches, dan waren we nu wel zenuwachtiger geweest.'

Boots on the ground

De halfjaarcijfers die Gimv donderdag  vrijgaf, gaven evenmin veel reden tot nervositeit. In de eerste zes maanden van zijn boekjaar, dat eind maart 2018 wordt afgesloten, boekte Gimv een nettowinst van 62,6 miljoen euro. De investeringsportefeuille bedroeg eind september  net iets meer dan 1 miljard euro. Op jaarbasis haalde de groep daar een rendement van 17,2 procent op.

‘Op basis van de sterke deals die we vlak na september hebben gesloten, kan ik nu al zeggen dat het volledige boekjaar sterk zal worden’, voorspede Dejonckheere. Gimv, dat de voorbije maanden werd geconfronteerd met een exodus van zijn toplui, stelde donderdag  ook zijn nieuwe uitvoerend comité voor. Met voortaan zeven in plaats van negen leden is dat comité kleiner dan voorheen. ‘We hebben daarmee een gemotiveerd team dat korter op de bal kan spelen’, zei Dejonckheere daarover.

‘Maar we blijven wel degelijk mensen aanwerven. We hebben nu zelfs een man meer in huis dan een jaar geleden. Toen we enkele jaren geleden onze nieuwe strategie aankondigde, hebben we gezegd dat we ons meer gingen specialiseren in bepaalde sectoren. We hebben de smaak nu pas echt te pakken, en zetten daar nog meer op in. Maar dat willen we net doen door een aantal managementlagen weg te halen en meer ‘boots on the ground’ te zetten om op zoek te gaan naar nieuwe kansen.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud