Gimv gaat op zoek naar partner voor Limburgse toeleverancier VCST

©Photo News

Investeringsmaatschappij Gimv gaat op zoek naar een partner voor de producent van auto-onderdelen VCST in Sint-Truiden. Dat is een van de grootste participaties van Gimv.

De autoassemblage in ons land werd de voorbije jaren getroffen door fabriekssluitingen, maar in de toelevering spelen sommige Belgische bedrijven nog een belangrijke rol achter de schermen. VCST, gelegen op een industrieterrein omgeven door fruitboomgaarden in Sint-Truiden, levert onderdelen die in auto’s van Volkswagen tot Ford terug te vinden zijn. In een op de drie wagens die in Europa geproduceerd worden, zit minstens één VCST-onderdeel, zei de nieuwe CEO Eric Willekens in een recent interview.

Die onderdelen zijn allerlei metalen tandwielen en andere componenten voor motoren, versnellingsbakken en remsystemen van auto’s en vrachtwagens. De 1.200 personeelsleden van VCST wereldwijd produceren 30.000 tandwielen per dag.

De belangrijkste productie en ontwikkelingsactiviteiten vinden plaats op de Truiense hoofdzetel, waar 440 mensen werken. De groep heeft ook vestigingen in Duitsland, Roemenië, Mexico en China.

Hoofdaandeelhouder Gimv overweegt om uit het bedrijf te stappen. Gimv zit al enkele jaren in het kapitaal en VCST is na voedingsgroep Vandemoortele de zwaarste participatie in zijn portefeuille. Volgens onze informatie werd zakenbank Rotschild in de arm genomen om een partner te vinden. Dat proces zit echter nog in een zeer vroege fase. VCST kan mogelijk internationale kopers aantrekken. Enkele jaren geleden was het Indiase Mahindra geïnteresseerd.

VCST lijkt nu matuur genoeg om op eigen benen te staan. Het bedrijf moest door de Vlaamse fondsen Gimv en LRM in 2009 overeind worden gehouden via een kapitaalsinjectie. De toeleverancier leed toen zwaar onder de crisis in de autosector en een hoge schuldenlast. VCST was voordien regelmatig van het ene financiële consortium naar het andere doorgeschoven.

De turnaround slaagde. Na een dieptepunt van 92 miljoen euro in 2007 klom de omzet tegen 2011 al tot 149 miljoen euro. Dat jaar slaagde VCST erin om 12,7 miljoen euro nettowinst neer te zetten. Dat was het signaal voor LRM om er in 2012 alweer uit te stappen. Bij die operatie trok Gimv zijn aanvankelijke positie van 53 procent op tot ruim 80 procent. De rest van de aandelen zit bij het Nederlandse NIBC en het management.

De toenmalige CEO Carlo Soors mikte toen op 200 miljoen euro omzet tegen 2014, waarvan 40 miljoen uit overnames moest komen. Soors zei in een interview met De Tijd ook dat hij verwachtte dat Gimv er in 2015 zou uitstappen. Zijn exit-voorspelling lijkt te kloppen, maar de omzetprognose werd niet gehaald. Die steeg in 2014 met 9 procent tot 142 miljoen euro, maakte zijn opvolger Willekens onlangs bekend.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud