KBC schakelt robots in om autoschade af te handelen

©Photo News

Door bepaalde taken te automatiseren kunnen schadebeheerders beter focussen op de meer complexe dossiers, klinkt het.

KBC Verzekeringen , de derde grootste verzekeraar in ons land, wil als eerste speler in zijn sector artificiële intelligentie aanwenden om bepaalde diensten te vereenvoudigen. 

De groep heeft zopas een proefproject afgerond waarbij schadeclaims voor autoverzekeringen automatisch, via een computerprogramma, worden geanalyseerd.

'We merkten dat onze klanten steeds sneller een antwoord willen op de vraag of hun schadegeval gedekt wordt door hun verzekeraar of niet', legt Hans Verstraete, de topman van KBC Verzekeringen, uit.

'De meeste van die dossiers zijn vrij eenvoudig, maar ze moesten wel nog steeds worden geanalyseerd door schadebeheerders die daar veel tijd voor moesten uittrekken. Via artificiële intelligentie kan die taak worden geautomatiseerd. Een softwaresysteem kan zich buigen over eenvoudige ja/nee-vragen, terwijl de schadebeheerder meer tijd vrij heeft voor complexe analyses.'

Gamechanger

'De proefperiode is nu achter de rug', blikt Verstraete vooruit. 'We gaan nu verder uitrollen. Over zes maanden, hooguit een jaar zullen we in de tak autoverzekeringen dossiers dan automatisch kunnen verwerken via artificiële intelligentie. Op termijn willen we die manier van werken ook toepassen voor andere schadegevallen. Artificiële intelligentie is een gamechanger voor de verzekeringsindustrie.'

Niet het minst voor de werknemers in die verzekeringsindustrie. Want maakt deze vergevorderde automatisering de job van heel wat schadebeheerders niet overbodig? 'Op termijn kan dat een impact hebben op het aantal medewerkers', geeft Verstraete toe. 'Maar het absoluut niet de intentie om mensen te ontslaan. Onze werknemers zullen wel polyvalenter moeten worden. In de branche zijn heel veel mensen nog ingedeeld via hun specialisatie. Terwijl we nu meer competenties nodig hebben op meerdere terreinen.'

Burn-outs en elektrische fietsen

Door artificiële intelligentie in te schakelen en zijn verzekeraars een ruimer takenpakket te geven, wil KBC Verzekeringen sneller inspelen op de veranderende gewoontes van zijn klanten. Een rondvraag bij ongeveer 1.000 Vlamingen geeft aan wat die nieuwe noden zijn. 

Gevraagd naar de nieuwe trends waarvan de Vlamingen zich afvragen of ze wel voldoende verzekerd waren, kwamen drie grote trends naar voor: de nieuwe manier van werken, nieuwe technologie en nieuwe gezinssituaties. Zo blijkt meer dan vier respondenten op de tien zich af te vragen of ze wel voldoende beschermd zijn voor een ongeval met een elektrische fiets.

Ongeveer evenveel deelnemers aan de enquête willen ook verzekerd zijn als ze bij een burn-out thuis komen te zitten. En wie thuiswerkt, wil ook voldoende verzekerd zijn als hij tijdens de werkuren een ongeval heeft. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect