MyMicroInvest mikt dit jaar op minstens tien crowdfundings

Het trio achter de nieuwssite Newsmonkey: Wouter Verschelden (l.), Mick Van Loon (m.) en Patrick Van Waeyenberge (r.). foto Photo News ©Photo News

Het Belgische crowdfunding-platform MyMicroInvest wil dit jaar minstens tien startende bedrijven helpen financieren, dubbel zoveel als vorig jaar. Het bedrijf heeft voor de nieuwssite Newsmonkey bij 1.500 kleine investeerders 315.000 euro opgehaald.

Newsmonkey, de virale nieuwssite die vorige week gelanceerd werd, tekent volgens MyMicroInvest voor één van de grootste Europese crowdfundingoperaties ooit. Het bedrijfje had op minstens 100.000 euro steun van particulieren gehoopt, maar klokte af op ruim drie keer zo veel. Samen met de inbreng door een aantal privé-investeerders raakte het bedrijf daarmee aan een startkapitaal van ruim 1,2 miljoen euro. 'Voor zover we weten, heeft in Europa alleen het Britse platform Seeders nog meer opgehaald. Zij brachten 2,5 miljoen pond of zowat 3 miljoen euro bij elkaar om zichzelf te financieren', zegt Charles-Albert de Radzitzky, mede-oprichter en CFO van MyMicroInvest. 'In aantal deelnemers is Newsmonkey zelfs de grootste Europese operatie tot nu toe.'

Het gemiddelde geïnvesteerde bedrag komt bij Newsmonkey uit op 210 euro per (kleine) investeerder. Daarin zitten wel 25 investeerders die elk 5.000 euro hebben geïnvesteerd. Tel je die niet mee, dan werd er gemiddeld zowat 125 euro per persoon geïnvesteerd. Intekenen kon al vanaf 50 euro. Het bedrag werd in 51 dagen opgehaald.

MyMicroInvest is een bedrijf dat als tussenpersoon optreedt en de kleine aandeelhouders als groep vertegenwoordigt bij de bedrijven die geld ophalen. Die constructie is onder meer nodig om in orde te zijn met de financiële wetgeving. Zo is in ons land de uitgifte van een prospectus vereist indien er meer dan 100.000 euro wordt opgehaald bij particulieren. 'Bovendien zijn ondernemers vragende partij voor een constructie waarbij ze niet zelf de contacten met alle investeerders moeten onderhouden, om te vermijden dat ze constant bezig zijn met het beantwoorden van vragen', zegt De Radzitzky.

Stemming

MyMicroInvest heeft ook vertegenwoordigers in de raden van bestuur van bedrijven waarvoor het de crowdfunding organiseerde. Hoe zullen die bestuurders omgaan met belangrijke stemmingen? 'Goede vraag', zegt De Radzitzky. 'Totnogtoe hebben we nog niet voor zo'n situatie gestaan. Juridisch gesproken zijn we niet verplicht om alle kleine aandeelhouders te consulteren, maar ik denk wel dat we dat voor echt belangrijke stemmingen, bijvoorbeeld over de verkoop van een bedrijf, toch zouden doen.'

Sinds de lancering in 2012 heeft MyMicroInvest bij meer dan 12.000 beleggers al ruim 3 miljoen euro opgehaald. De nieuwste campagne die vandaag gelanceerd wordt, is voor Sacriana.com, een nieuwe Belgische website die wijnen verkoopt via tijdelijke ‘flash sales’. Het bedrijf hoopt 99.900 euro op te halen, het maximum zonder een prospectus te moeten uitgeven.

De ambities voor dit jaar zijn groot. 'Als absoluut minimale doelstelling willen we 10 transacties doen, dubbel zoveel als vorig jaar, en voor een dubbel zo groot bedrag.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud