Advertentie
Advertentie

Nederlanders breken markt voor betaalterminals open

De Nederlandse betaalverwerker Adyen wil de hegemonie van Worldline aanvallen. Het internationaal expanderende bedrijf, dat de steun krijgt van Silicon Valley, biedt handelaars een alternatieve dienst aan, inclusief betaalterminals voor Bancontact/Mister Cash.

Veel handelaars klaagden de voorbije weken over de pannes bij Worldline, de dominante beheerder van elektronische winkelbetalingen. Zij krijgen een nieuw alternatief. Het ambitieuze betaalbedrijf Adyen komt met een eigen platform en bijbehorende betaalterminals op de markt en heeft ook een partnerschap afgesloten met Bancontact/Mister Cash.

©Mediafin

Adyen maakt internationaal opgang dankzij een eengemaakt softwareplatform, dat zowel de betalingen via een terminal, met de smartphone als via de webshop verwerkt. Het bedrijf, gesticht in 2006, bundelt meer dan 250 verschillende betaalmethoden wereldwijd tot één systeem. Dat klinkt als muziek in de oren van onder meer Facebook, Uber, Airbnb, Netflix en Spotify, die klant zijn.  Ook kledingbedrijven als Superdry, Abercrombie & Fitch, Mango of O'Neill maken gebruik van Adyen.

Apple Pay

'Onze voornaamste doelgroep zijn de handelaars die zowel online als in de winkel aanwezig zijn en enig volume hebben', zegt landmanager Julien Marlier. Hij wil geen cijfer plakken op de Belgische ambities. 'Het is duidelijk dat we op de markt van e-betalingen met de historische speler een grote concurrent hebben. Maar we denken dat we met ons 'omnichannel' betaalplatform beantwoorden aan de nood van veel handelaars.'

Het bedrijf verwacht dat mobiel betalen in België een inhaalbeweging zal maken tegenover het buitenland. Voor de komst van de betaalmethode Apple Pay naar België is Adyen klaar. 'Maar ook wij weten niet wanneer Apple Pay in België van start gaat', zegt Marlier.

Bancontact is veruit het populairste betaalmiddel van de Belg en vormt daarom een cruciaal element in Adyens Belgische lancering. De Nederlanders zijn de vierde partij met een licentie, naast marktleider Worldline, de eveneens Nederlandse challenger EMS en Six, dat samenwerkt met BNP Paribas Fortis. Bancontact is niet alleen het meest gebruikte betaalschema in de Belgische winkels, maar ook voor online en mobiele betalingen in België.

Zuckerberg

Bijzonder aan Adyen is zijn rechtstreekse toegang tot investeerders in Silicon Valley. Het bedrijf mag na zijn kapitaalronde van vorige maand grote namen als Mark Zuckerberg (Facebook) en Jack Dorsey (Twitter en Square) tot zijn geldschieters rekenen. Iconiq, het investeringsfonds waar dat duo met nog andere technologietoppers in participeren,  pompte vers geld in Adyen. Financiële details werden niet bekendgemaakt, behalve dat de investering het bedrijf op 2 miljard euro waardeert.

Adyen is winstgevend en rekent op een jaaromzet rond 300 miljoen euro. Het bedrijf, dat meer dan 300 werknemers telt, verwacht dit jaar een omzetverdubbeling, net als de voorbije jaren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud