Nieuwe massaclaim tegen Ageas

Het arrest in Amsterdam inspireert ook andere organisaties om een claim in te dienen tegen Ageas. ©CREDIT: Lieven Van Assche

Nog geen week nadat een Nederlandse rechtbank heeft gezegd dat Ageas gedupeerde Fortis-beleggers moet vergoeden, heeft de verzekeraar een nieuwe schadeclaim aan zijn broek. Ditmaal kondigt belangenvereniging ConsumentenClaim een procedure aan.

De overwinning van de Nederlandse belangenvereniging FortisEffect, die in beroep zijn claim tegen Ageas bevestigd zag, inspireert ook andere organisaties. De Nederlandse specialist in massaclaims ConsumentenClaim kondigde vrijdag een nieuwe procedure aan tegen Ageas. 

De Amsterdamse organisatie ConsumentenClaim heeft alvast een pak ervaring met collectieve rechtszaken. De groep is eerder al procedures gestart in dossiers rond de zogenaamde woekerpolissen of het ter ziele gegane internetbedrijf World Online. Maar de stichting heeft evengoed acties lopen rond ham die onterecht als biologisch werd verkocht of rond beeldbuisschermen die overal in Europa te duur aan de man werden gebracht. 

Nieuwe leden

'In totaal hebben tussen de 100.000 en de 200.000 mensen zich al bij ons aangesloten voor een van die claims,' zegt ConsumentenClaim-topman Stef Smit. 'Veel van die cliënten hadden bij ons al eerder gepolst om iets rond Fortis te doen. Nu de rechtbank heeft geoordeeld dat Ageas een schadevergoeding moet betalen, hebben we het zetje gekregen om te besluiten dat we ook een claim indienen.' Smit sluit niet uit dat zijn organisatie ook de voormalige bestuurders van Fortis zal aanpakken. Maar een concreet dossier daarover ligt er nog niet op tafel.

'Sinds we onze claim tegen Ageas aankondigden, hebben we al een paar honderd meldingen van nieuwe aansluitingen gekregen', zegt Smit. Dat aantal kan volgens de topman nog flink de hoogte ingaan. 'In tegenstelling tot sommige andere organisaties leggen we de drempel om in te stappen tamelijk laag,' vindt Smit. 'Leden betalen geen jaarlijks bedrag maar we rekenen wel 20 procent van het gerecupereerde bedrag aan als onze actie een succes blijkt.'

Schikking

Net als FortisEffect laat ook ConsumentenClaim de deur op een kier voor een eventuele schikking - 'dan rekenen we onze klanten ook een lager percentage aan'. Al ziet het er niet meteen naar uit dat Ageas daar op zit aan te sturen. De verzekeraar kondigde donderdag aan dat hij in cassatieberoep gaat tegen het arrest van de Amsterdamse rechtbank. Bovendien moet in een aparte zaak nog uitgemaakt worden hoeveel schade elke belegger apart heeft geleden, een oefening die volgens specialisten een tweetal jaar kan duren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud