interview

'Nog overnamekansen in België'

©Photo News

Als een Belgische schadeverzekeraar op de markt komt, zal het cashrijke Ageas, de moedergroep van AG Insurance, een overname zeker overwegen.

Buitenlandse verzekeringsgroepen liggen op vinkenslag om Belgische verzekeringsactiviteiten te kopen, mochten die op de markt komen. Onder meer Ethias en Belfius Verzekeringen gingen de voorbije maanden over de tong. Ageas , de moedergroep van AG Insurance, zal zich in de debatten mengen als het om schadeverzekeringen gaat. Dat bevestigde CEO Bart De Smet bij de toelichting van Ageas' strategisch driejarenplan Ambition 2018.

'We blijven onze focussen leggen op Europa en Azië', herhaalde hij. 'Onze ambitie is niet om in zoveel mogelijk landen actief te zijn. Waar we aanwezig zijn, willen we wel tot de top behoren. Wat we dus niet gaan doen, is in een nieuw land een kleine maatschappij kopen die veel aandacht vraagt.'

Welke opportuniteiten ziet u in Europa?

'We zoeken vooral opportuniteiten in de landen waar we actief zijn, en zeker ook in België. Door het grote marktaandeel van AG Insurance in levensverzekeringen hebben we in dat segment weinig mogelijkheden, wegens concurrentieredenen. Maar in schadeverzekeringen hebben we wel nog marge qua marktaandeel én interesse.

In het VK zijn we niet actief op zoek. In Portugal hebben we recent AXA Portugal overgenomen, waardoor we er nu de tweede speler zijn. Portugal wordt zo, samen met België en VK, onze derde thuismarkt in Europa. Als er verdere consolidatie komt, zullen we dat zeker bekijken. Hetzelfde geldt voor Italië en Turkije.'

En in Azië? Ageas is er nu actief in zes landen.

'Indonesië is de markt waar we op dit moment met interesse naar kijken en naar de juiste partner zoeken. Kleinere markten als Cambodja en Laos kunnen we eventueel via onze bestaande Aziatische dochterbedrijven binnentreden. Een overname kan werk van lange adem zijn. Onze recente overname op de Filipijnen heeft 3 tot 4 jaar onderzoek gevergd en nog eens 1 jaar om de deal te beklinken. In Azië zullen we eerder naar partnerships zoeken voor de distributie. Voor Europa hoeft dat niet.'

Ageas, ontstaan uit Fortis Holding, is geen holding meer, beklemtoont u. Evolueert het bedrijf naar een klassieke verzekeringsgroep?

'We zien onszelf nu al als een internationale verzekeringsgroep, die wellicht meer geïntegreerd functioneert dan sommige hiërarchisch gestructureerde sectorgenoten. In onze joint ventures, zoals in China en Thailand, kunnen we natuurlijk niet 100 procent onze wil doordrukken, maar moeten we onze partners overtuigen. Dat kan ook in de omgekeerde richting gaan. Maar de Ageas-directie is nauw betrokken bij de operationele werking van de dochterbedrijven. Of we het merk Ageas invoeren, hangt af van land tot land.

Er zijn al diensten die in de moedergroep gecentraliseerd worden, zoals het risicobeleid, human resources of communicatie. Dat gaan we uitbreiden, waarbij Ageas zal fungeren als 'synergiemanager' om lokale teams sterker te maken. Zo wordt een centrale ploeg de interne consultant voor onze operationele entiteiten op het vlak van klantendataverwerking en andere nieuwe technologie.'

Ageas heeft in het Verenigd Koninkrijk een commerciële samenwerking met Volkswagen voor autopolissen. Hoe kijkt u naar 'dieselgate'?

'Volkswagen is niet de meest voor de hand liggende partij vandaag, maar we gaan ervan uit dat die auto's ooit weer verkocht worden. Het toont nog maar eens aan hoe belangrijk vertrouwen is voor een bedrijf en hoe snel je dat kan verliezen. VW was zo'n solide merk. We hebben dat zeven jaar geleden, als Fortis, ook meegemaakt. Op het vlak van 'compliance' is mijn boodschap daarom aan ons personeel: blijf ver van de rand. Want als je als bedrijf telkens de rand opzoekt of ernaar geduwd wordt, ga je er vroeg of laat over vallen. De randen krimpen immers door de almaar strengere regelgeving.'

De nieuwe kapitaalregels, Solvency II, komen er vanaf volgend jaar aan. Die moeten een realistischer beeld geven van de financiële stootkracht. Ageas legt de doelstelling voor zijn solvabiliteit op 175 procent, maar zal daar een intern rekenmodel voor gebruiken. Hoe kunnen we dan nog vergelijken met andere verzekeraars?

'Het kan inderdaad zijn dat de 175 procent van Ageas niet vergelijkbaar zal zijn met de 175 procent van een concurrent, die nog van de mogelijke overgangsmaatregelen gebruik zal maken. Wij gaan uitgebreid aan de markt uitleggen hoe we aan ons solvabiliteitscijfer komen en leggen daarmee misschien de communicatiedruk op onze sectorgenoten. Het wordt voor de analisten even wennen. Hoe dan ook zullen we niet alleen onze eigen berekening, maar ook de solvabiliteit volgens het standaardmodel publiceren.'

Naast financiële doelstellingen legt u in het nieuwe strategisch plan ook kwalitatieve doelstellingen naar voor. Zijn de markten daar wel in geïnteresseerd?

'De financiële markten liggen daar inderdaad niet van wakker van. Maar er zijn naast de aandeelhouders nog andere stakeholders: de klanten, de medewerkers en onze partnerbedrijven. Neem onze doelstelling om meer in nieuwe technologie te investeren, om zo dichter bij de klanten te staan. De analist is vooral geïnteresseerd in het bedrag dat we daarin investeren: 75 miljoen euro per jaar. Maar de interne medewerker vind het vooral belangrijk dat er ondernemende projecten komen rond bijvoorbeeld de zelfrijdende auto.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n