portret

Schatrijke beleggersactivist jaagt Nestlé en Sony op

De Amerikaanse beleggersactivist Daniel Loeb slaagt erin grote bedrijven als Sony en Nestlé naar zijn pijpen te laten dansen. Zijn hedgefonds Third Point dwingt de CEO's van multinationals tot drastische ingrepen die het rendement opkrikken.

Toen Loeb in 1995 met zijn hefboomfonds Third Point begon, kon hij 3 miljoen dollar startkapitaal bijeenharken bij een handvol vrienden en familieleden. Vandaag controleert de 57-jarige Amerikaan  een slordige 14 miljard dollar aan activa via het New Yorkse fonds en wordt zijn persoonlijke vermogen op 2,8 miljard dollar geschat.

Zijn investeringsfilosofie is gebaseerd op twee pijlers. Loeb wil munt slaan uit 'speciale situaties', zoals faillissementen of ondoorzichtige probleemkredieten. Maar hij is vooral bekend van zijn activisme bij grote beursgenoteerde bedrijven, waarbij Third Point een belang opbouwt en daarna vernieuwing eist van het management.

'We hanteren een flexibele en opportunistische investeringsstijl. We identificeren situaties met een katalysator waarvan we verwachten dat die waarde naar boven zal brengen', zo zegt het hedge fund op zijn website.

Nestlé

De Zwitserse voedingsreus Nestlé zette, mede onder druk van Loeb, begin dit jaar zijn charcuteriedivisie - bekend van het merk Herta - te koop. Dinsdag raakte bekend dat er interesse is van verscheidene kandidaat-kopers.

Third Point nam in 2017 een belang in Nestlé, omdat Loeb vond dat de Zwitserse groep onder het bewind van zijn Belgische CEO Paul Bulcke, vandaag voorzitter, in slaap gevallen was.'We zagen een schitterend bedrijf dat zelfvoldaan was geworden na jaren van succes en een opportuniteit om de nieuwe CEO Mark Schneider te helpen om het bedrijf te herpositioneren', blikte Loeb onlangs terug in een brief aan investeerders.

Sony 

Ook bij Sony kennen ze Loeb goed. Third Point bouwde in 2013 in alle stilte zijn belang op en werd de grootste aandeelhouder van het Japanse conglomeraat. Loeb eiste grote hervormingen. Sony ging uiteindelijk niet in op zijn suggestie om de entertainmenttak te verkopen, maar mede door Loebs activisme waren zijn aandelen 20 procent meer waard toen hij ze in 2014 weer verkocht.

Dat verhaal lijkt zich te herhalen. Op de beurs van Tokio steeg Sony dinsdag met 8 procent. Het aandeel reageerde op het bericht dat Third Point weer een belang aan het opbouwen is. Volgens nieuwsdienst Reuters wil het hedgefonds 500 miljoen tot 1 miljard dollar ophalen via een speciaal vehikel, met de bedoeling Sony-aandelen te kopen. Loeb vindt nog steeds dat Sony zich moet opbreken. Hij denkt dat Amazon of Netflix interesse zal hebben in de filmstudio van Sony.

Surfen en yoga

Het is niet zo dat Loeb jaar na jaar winst maakt. Vorig jaar liet Third Point, met naast Nestlé ook Baxter en Campbell Soup als bekende participaties, een negatief rendement van 11 procent optekenen. Dat was de slechtste jaarprestatie sinds het crisisjaar 2008, toen het hedgefonds 30 procent van zijn waarde verloor.

Third Point kan wel uitpakken met een gemiddeld jaarrendement van ruim 14 procent sinds 1997. Dat is mede te danken aan uitstekende prestaties na het barsten van internetbubbel rond 2000. Het hedgefonds speculeerde toen zwaar op koersdalingen en won veel geld toen de markt ineenstortte.

Loeb, een verwoed surf- en yogaliefhebber, vergelijkt de op- en neergaande bewegingen van de beurs vaak met de golven die hij als surfer tegenkomt. De naam Third Point verwijst naar een surfplek in het Californische Malibu. Loeb spoort ook zijn personeel met financiële prikkels aan om aan sport te doen. 'Ben je fit, dan kan je helderder denken', zegt hij.

Barbie

Loeb is een man met vele gezichten. De miljardair, die een privéjet, een jacht en een peperduur appartement in Manhattan bezit, wordt gerekend tot de 'masters of the universe', de selecte groep machtige financiers op Wall Street die beslissingen kunnen nemen met impact op de hele wereld. Maar hij is evenzeer een pleitbezorger van gelijke rechten voor homo's, onder meer op Wereld Economisch Forum in Davos, en financiert onderzoek naar de ziekte van Alzheimer.

De telg uit een ondernemersfamilie van joodse immigranten had ook een heel bijzondere groottante, Ruth Handler. Zij is de bedenker van de Barbiepop en stond met haar man aan de wieg van speelgoedreus Mattel.

Ondernemer of belegger? Loeb heeft beide carrières overwogen. Als student in Californië richtte hij een skateboardbedrijf op. Maar na enkele omzwervingen koos hij uiteindelijk voor een loopbaan op Wall Street. Of zoals hij twee jaar geleden aan een groep studenten vertelde: 'Mijn echte passie was toch altijd de beurs.' 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud