Advertentie

Sociaal ‘fonds' van Piet Colruyt versterkt zich met Nederlands kapitaal

Piet Colruyt. ©Dieter Telemans

SI² Fund, het sociaal investeringsfonds van Piet Colruyt, telg uit de bekende warenhuisketen, versterkt zijn kapitaalbasis tot meer dan 15 miljoen euro. Het doet dat door geld op te halen bij een zestal gefortuneerde Nederlandse investeerders.

Daaronder Egmond Brenninkmeijer, een nazaat van de zakendynastie achter kledingketen C&A, en Ad van der Sluijs, een ondernemer die met zijn familie fortuin maakte in de oliehandel.

Het fonds, dat geld investeert in sociaal ondernemerschap, deed al eerder beroep op welgestelde families om zijn slagkracht te verhogen. Vorige zomer legden een tiental Belgische investeerders 6 miljoen euro op tafel, onder wie Sabina Leysen, zus van de Antwerpse ondernemers Thomas en Christian Leysen, en de adellijke familie de Pret, een van de aandeelhouders van biergigant AB Inbev.

Door het Belgisch en Nederlands kapitaal te bundelen, hijst SI² Fund zich nu in de Europese top van investeringsfondsen die de brug willen slaan tussen de wereld van het grote geld en de sector van het goede doel. Circa 3 miljoen euro werd al geïnvesteerd in vier sociale ondernemingen: FitClass (fitnesscentra in scholen), Boobs-‘n-Burps (producten en diensten voor borstvoeding), Spacehive (crowdfunding om publieke plaatsen in achterstandswijken op te knappen) en Cirkle (levering aan huis van artisanale en organische voeding).

Tegen eind volgend jaar is een totale fondsgrootte van 20 tot 25 miljoen euro de ambitie. ‘Met dat geld willen we tussen de 15 en 25 sociale ondernemers financieren die maatschappelijke meerwaarde willen realiseren, maar dan wel vanuit een rendabel bedrijfsmodel’, zegt Colruyt. ‘Winst maken is geen fetisj. Maar we willen wel degelijk geld verdienen op onze investeringen. Dit is een fonds dat moet renderen.’

Lees zaterdag in De Tijd meer over sociaal ondernemerschap.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud