Sofina aan boord bij Litouwse eenhoorn Vinted

Thomas Plantenga, de CEO van de digitale marktplaats Vinted. ©doc

De spilholding van de familie Boël heeft een participatie genomen in de populaire digitale marktplaats Vinted. Dat blijkt uit haar jongste nieuwsbrief.

Sofina publiceert sinds 2018 twee keer per jaar een nieuwsbrief. De holding van de familie Boël gunt daarmee, al kort na het afsluiten van elk halfjaar, beknopt inzage in haar kerncijfers en de belangrijkste ontwikkelingen in haar portefeuille. 

De nieuwsbrief leert dat de holding onlangs investeerde in Vinted, een online-marktplaats waarop gebruikers tweedehandskleding en -accessoires kunnen verkopen, kopen en ruilen.

Het Litouwse bedrijf groeit snel: in 2018 realiseerde de groep een omzet van 500 miljoen, dit jaar zou dat 1,3 miljard euro moeten zijn. In ons land telt Vinted 700.000 accounts op een potentiële doelgroep van 1,4 miljoen vrouwen tussen 15 en 34. De 700.000 Belgen behoren tot een groeiende groep van 37 miljoen Vinted-gebruikers in twaalf landen.

Begin december haalden de Litouwers via een kapitaalronde 141 miljoen dollar op. Vinted werd daarbij voor het eerst gewaardeerd op meer dan 1 miljard dollar - lees: het heeft nu een eenhoornstatus (in het vakjargon: het is een 'unicorn'). Sofina werd toen niet genoemd als investeerder maar blijkt nu één van de partijen te zijn die aan boord kwamen. Hoeveel de holding op tafel legde is niet bekend.

Brillen en cosmetica

Vinted is één van de drie nieuwe investeringen van de durfkapitaalpoot van Sofina over het boekjaar 2019. Het stapte ook samen met een lokale partner in de Indiase brillenfabrikant en -keten Lenskart en in de Amerikaanse distributeur van betaalbare cosmetica Morphe.

Via die afdeling stak Sofina ook bijkomende middelen in het Indiase biermerk Bira91, in het Indiase biotechbedrijf MedGenome en in de ontwikkelaar van 'business intelligence'-platformen Thoughtspot.

Eén miljard

Sofina meldt ook dat haar nettoactiefwaarde, de belangrijkste barometer van de mate waarin de managers waarde creëren, eind vorig jaar opgeklommen was tot 7,63 miljard euro. Dat is ruim 16 procent meer dan een jaar voordien (6,56 miljard euro). Per aandeel komt dat overeen met 227 euro, tegenover 195 euro een jaar eerder.

De Boël-holding, een van de discreetste maar best presterende bedrijven op de Brusselse beurs, investeerde over 2019 meer dan 600 miljoen in minderheidsbelangen voor de lange termijn, meer dan 490 miljoen in durfkapitaal- en groeikapitaalfondsen en ruim 150 miljoen in groeibedrijven.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud