Verzekeraars schakelen robotdetective in tegen fraude

Via artificiële intelligentie kunnen verzekeraars sneller achterhalen of een auto-ongeluk in scène is gezet of niet. ©Photo News

Steeds meer verzekeraars doen een beroep op artificiële intelligentie om frauduleuze dossiers op te sporen. P&V startte deze week een samenwerking met het Franse fintechbedrijf Shift Technology.

De Belgische verzekeraar gaat de technologie van Shift loslaten op de dossiers rond auto- en brandschade. ‘Vandaag worden al die claims nagenoeg manueel gecontroleerd', zegt Pierre Creuven, die de claimsafdeling bij P&V leidt. 'Daarvoor doen we een beroep op een intern team van experts die voornamelijk gebruikmaken van hun ervaring en die van andere dossierbeheerders om misbruik op te sporen.'

Om die taak te vergemakkelijken gaat P&V nu in zee met Shift Technology, een Frans technologiebedrijf dat via artificiële intelligentie verdachte zaken in schadeclaims opspoort.

Hebben klanten zelf een auto-ongeluk in scène gezet om een vergoeding te kunnen innen? Valt er in een reeks gelijkaardige claims een patroon te ontdekken dat wijst op een netwerk van fraudeurs? De zelflerende computeralgoritmes die Shift Technology ontwikkelde, moeten de experts helpen om snel een grote massa data te analyseren en zo vlotter en correcter claims uit te betalen. 

Sociale media filteren

Voorlopig gaat het om een proefproject, benadrukt P&V. 'We gaan het nieuwe systeem in de loop van deze maand uitrollen', geeft Creuven mee. 'We moeten eerst nog voldoende ervaring opdoen met de technologie. Tegen het einde van dit jaar volgt dan een eerste evaluatie.' 

250 miljoen
Kostprijs fraude
Volgens de sectorvereniging Assuralia kost fraude met claims de Belgische verzekeraars jaarlijks zo'n 250 miljoen euro.

P&V is lang niet de enige verzekeraar die een 'robotdetective' inhuurt om sneller fraude op te sporen. De Franse verzekeraar AXA werkt bijvoorbeeld al langer samen met Shift Technology. Het Amerikaanse Hanzo ontwikkelt software waarmee verzekeraars snel data op sociale media of veilingsites kunnen filteren om na te gaan of wat een klant in een schadeclaim beweert ook klopt.

Hogere premies

Dat verzekeraars steeds meer inzetten op artificiële intelligentie om fraude te detecteren hoeft niet te verbazen. Fraude kost de sector tonnen geld. Alleen al de Belgische verzekeraars verliezen jaarlijks minstens 250 miljoen euro door gesjoemel met claims, berekende de sectororganisatie Assuralia.

125
Verzekeringspremies
Door verzekeringsfraude betalen Belgische gezinnen jaarlijks tot 125 euro te veel aan verzekeringspremies.

Dat heeft ook gevolgen voor de premies die u als klant moet betalen. Door verzekeringsfraude betaalt een gemiddeld gezin tussen 60 en 125 euro te veel aan premies, zegt Assuralia.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect