Advertentie
Advertentie

Zware boete hangt Keyware boven het hoofd

Keyware-topman Stéphane Vandervelde. ©Thomas De Boever

Het parket Halle-Vilvoorde eist een boete van 1,44 miljoen euro van de leverancier van betaalterminals Keyware. Die zou klanten op een frauduleuze manier dure contracten hebben aangesmeerd. 'Onzin', reageert het bedrijf.

Tientallen bedrijven hadden via de zelfstandigenorganisatie Unizo een klacht ingediend tegen 'oneerlijke' handelspraktijken van Keyware. Volgens de klanten en het parket smeerde Keyware hen op een frauduleuze manier nieuwe contracten aan waar ze maar moeilijk onderuit kunnen. Volgens de klacht bezochten medewerkers van Keyware de getroffen zaken op drukke momenten om onderhoud te verrichten aan de betaalterminals.

Die klanten moesten dan snel een papier ondertekenen. Bij nazicht bleek dat papier een contract te zijn waardoor de getroffen handelaars voor vijf jaar vast zaten aan Keyware. Wie het contract wilde opzeggen, moest daar een hoge vergoeding voor betalen. 

Volgens het persagentschap Belga heeft het parket Halle-Vilvoorde donderdag een boete van 1,44 miljoen euro geëist van Keyware. Dat zou zich volgens het parket schuldig gemaakt hebben aan valsheid in geschrifte, oplichting en inbreuken op het Wetboek van Economisch Recht.

Grootste onzin

Keyware is er gerust op dat het de zaak zal winnen. Algemeen directeur Stéphane Vandervelde ontkent dat zijn bedrijf handelaars op slinkse wijze een contract laat tekenen. 'Wie bij ons een contract ondertekent, moet vier documenten op verschillende plaatsen ondertekenen en bovendien moet hij een kopie van zijn identiteitskaart maken. Het hele proces neemt drie kwartier in beslag. Dat de ondertekenaar niet in de gaten heeft wat hij doet, is de grootste onzin.'

Volgens Vandervelde zijn de 98 handelaars die een klacht hebben ingediend niet tevreden over het feit dat ze een opzeggingsvergoeding moeten betalen als ze binnen de termijn van het contract willen vertrekken. 'Maar dat weten ze op voorhand en de kosten die we aanrekenen zijn rechtvaardig, want we moeten investeren als we met een klant in zee gaan.'

Toch is het opvallend dat liefst 98 handelaars een klacht hebben ingediend. '98 handelaars op ons totale klantenbestand van 40.000. Dat is te verwaarlozen', zegt Vandervelde. 'Wij groeien jaarlijks met 50 procent. Dat heeft zijn reden.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud