Advertentie
interview

Ageas: 'In China is nog jaren groeipotentieel'

Ageas-CEO Bart De Smet ©Photo News

Ageas sloeg in 2014 munt uit de forse groei in China. Een groeimotor die volgens CEO Bart De Smet niet snel zal stilvallen. 'Zelfs op een mature markt als de Belgische boeken we na 190 jaar nog altijd groei.'

Ageas trakteert de aandeelhouders na een sterke winstgroei in 2014 op een dividend van 1,55 euro over het boekjaar 2014, een stijging met 11 procent. Dat ondanks de Amsterdamse FortisEffect-uitspraak, die de verzekeraar tot een provisie van 130 miljoen noopte. Op dat vlak is er in vergelijking met de halfjaarcijfers in augustus geen verder nieuws. 'Onze provisie hangt niet af van het aantal mensen dat een claim indient, wel van onze inschatting hoeveel mensen potentieel aanspraak kúnnen maken op een vergoeding.'

Een belangrijk motor van de winstgroei bij de verzekeringspoot was de 21 procent hogere winstbijdrage van de Aziatische poot. Dat vooral dankzij de forse groei in China, waar de premie-inkomsten vorig jaar met 28 procent stegen.

In welke mate is dat groeitempo duurzaam? 

Bart De Smet: 'Het belangrijkste criterium voor onze winstgevendheid zijn niet de premies, maar onze technische reserves: dat zijn de jaarlijkse premies die we opstrijken, plus de opgebouwde beleggingsportefeuille. Op dit ogenblik zijn onze technische reserves in China 3,5 keer de jaarlijkse premies. Ter vergelijking: in een mature markt als de Belgische is dat tien keer. En zelfs in België boekten we vorig jaar nog 8 procent groei, terwijl we hier toch al sinds 1824 actief zijn. Om maar te zeggen: in China is er nog voor jaren groeipotentieel, zelfs al zouden we er vanaf nu geen enkel nieuw contract meer verkopen.'

In anderhalf jaar steeg het aantal verzekeringsagenten in China van 50.000 naar 140.000. Is er in China een soort 'agentenfabriek'?

90.000
Op anderhalf jaar kwamen er voor Ageas in China 90.000 verzekeringsagenten bij

De Smet: 'We werven niet zo maar iedereen aan, hoor. Om 90.000 agenten aan te werven hebben we met zo'n 900.000 kandidaten gesproken. Het klopt dat de opleiding in China op redelijk industriële schaal verloopt. Maar vergeet anderzijds ook niet hoe groot China wel is. Ons marktaandeel is ten opzichte van de 2,2 miljoen agenten nog altijd relatief klein.'

Het is intussen een jaar geleden dat Ageas in Italië naast de overname van Milano greep. Hoe zit het met de overnamepolitiek?

De Smet: 'Het is geen geheim dat we alle dossiers die zich aandienen bekijken, zoals recentelijk Fidea. Maar we zijn niet bereid eender welke prijs te betalen. In Azië zoeken we eerder startende bedrijven in markten met eenzelfde DNA als de landen waar we al actief zijn, vooral dan Indonesië, Vietnam en de Filipijnen.'

Hoe groot is de oorlogskas? 

De Smet: We hebben netto 1,6 miljard euro cash en kunnen indien nodig ook schulden uitgeven. Maar het spreekt voor zich dat we geen overname van pakweg 4 miljard gaan doen. We zijn de geschiedenis echt nog niet vergeten.' (lacht)

8,5
Ageas heeft nu een latente meerwaarde van 8,5 miljard euro op zijn obligatieportefeuille

De Belgische langetermijnrente is recentelijk naar 0,7 procent gezakt. Hoe problematisch is dat voor u als verzekeraar?

De Smet: 'Op onze historische portefeuille halen we gemiddeld 3,84 procent rendement. Dat is nog altijd ruim een procentpunt meer dan de 2,72 procent die we gemiddeld waarborgen aan de klanten. Maar het klopt wel dat het bij de huidige lage rentestand moeilijk is nog aantrekkelijke producten voor retailbeleggers te ontwikkelen en dat weegt op de verkoopvolumes.'

De Europese Centrale Bank wil vanaf maart maandelijks 60 miljard euro obligaties inkopen. Ageas' portefeuille van 70 miljard bestaat voor 80 procent uit staats- en bedrijfsobligaties. Gaat u een deel aan de ECB verkopen?

De Smet: 'Neen. We verkopen in principe nooit onze obligaties, die we tot de vervaldag houden. We kunnen in theorie een enorme latente meerwaarde van 8,5 miljard euro (dat is meer dan de 7,3 miljard beurswaarde van Ageas, red.) cashen. Maar dat doen we dus niet. Ten eerste hebben nu een perfecte match tussen onze beleggingen en onze toekomstige verplichtingen, die beide dezelfde looptijd hebben. Ten tweede zou het erg roekeloos zijn een oude obligatie te verkopen die 4,5 procent rendeert. Waarin herbeleggen we de cash dan? Een obligatie die 1 procent opbrengt? Hoe gaan we dan onze klantenverbintenissen nakomen?'

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud