500 bedrijven slachtoffer van fraude bij Kobe Steel

Een schandaal bij een Japans bedrijf gaat traditioneel gepaard met publieke verontschuldigingen door de bedrijfsleiding. Hier buigt CEO Hiroya Kawasaki van Kobe Steel deemoedig het hoofd. ©REUTERS

Wereldwijd zijn ongeveer 500 bedrijven het slachtoffer geworden van geknoei met producten die werden geleverd door het Japanse staalbedrijf Kobe Steel.

Kobe Steel heeft jarenlang geknoeid met de kwaliteitsdocumenten voor de producten die het leverde aan zijn klanten. Daardoor waren die minder sterk en duurzaam dan afgesproken met de afnemers.

Het schandaal brak vorig weekend uit en lijkt alleen maar uitbreiding te nemen. Waar eerst sprake was van 200 gedupeerde klanten, sprak het concern vrijdag van ongeveer 500 getroffen ondernemingen. Dat maakte CEO Hiroya Kawasaki bekend op een persconferentie. 

Ook de lijst van betrokken producten waarvan de technische karakteristieken werden opgesmukt, wordt almaar langer. Vrijdag kwamen er nog negen producten bij, waaronder koperen buizen en staaldraad, die gebruikt wordt in onder meer automotoren en om banden te versterken.

Opvallend is ook dat Kobe Steel blijkbaar al in bepaalde gevallen jaren geleden op de hoogte was van de vervalsingen. Kawasaki maakte vrijdag bekend dat er toen regelingen in der minne getroffen werden met de klanten. Maar het bedrijf maakte die nooit publiek.

'We probeerden ze niet te verbergen', verdedigt de CEO zich nu. 'Gezien hun financiële impact en in afwachting van de vaststelling of het ging om wettelijke inbreuken, besloten we destijds ze niet bekend te maken.' 

Kerncentrales

Afnemers zijn momenteel druk bezig na te gaan waarin materialen zijn verwerkt die Kobe Steel heeft geleverd. Voor zover bekend is opvallend genoeg nog nergens vastgesteld dat de veiligheid in het geding is.

Bekaert niet getroffen

De Belgische staaltechnologiegroep Bekaert liet vrijdag in een reactie weten niet getroffen te zijn door het Kobe-schandaal.

Het bedrijf maakt wel niet bekend bij welke leveranciers het staal betrekt. 'Het is een mix van de hele grote groepen en kleinere lokale spelers.'

Kobe Steel knoeide ook met de certificaten voor staaldraad, een product dat eveneens gemaakt wordt door Bekaert. Mogelijk kan Bekaert dus klanten winnen door het Japanse schandaal. Maar voor zover nu bekend, heeft Bekaert nog geen klanten gewonnen door de perikelen bij Kobe.

De producten van de metaalproducent worden breed gebruikt in de industrie, bijvoorbeeld in auto's, vliegtuigen en treinen. Zo werden al onderdelen aangetroffen in de kogeltreinen, de fameuze Japanse hogesnelheidstreinen. En in een Japanse ruimtevaartraket die deze week gelanceerd werd. Er werden zelfs slechte buizen geleverd aan Tepco, de Japanse uitbater van kerncentrales die bekend is van de beruchte centrale in Fukushima. Maar Tepco liet weten dat de buizen niet gebruikt werden.

In de Japanse pers regent het namen van westerse bedrijven die getroffen zijn, maar vele haastten zich om te zeggen dat ze geen klant zijn van Kobe Steel. Het persbureau Reuters meldde vrijdag dat de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing ook minderwaardige onderdelen afnam, maar die zouden geen probleem vormen voor de veiligheid.

Op de beurs in Tokio leverde het aandeel van Kobe Steel afgelopen week meer dan 40 procent in. Vrijdag ging er nog eens 9 procent van de koers af.

Schadeclaims

Volgens analisten lijkt het er inmiddels sterk op dat de fraude niet is toe te rekenen aan werknemers die op eigen houtje handelden, maar het gevolg is van een verkeerde bedrijfscultuur. Waarschijnlijk kan Kobe Steel grote schadeclaims tegemoetzien en moet het onderdelen verkopen om die te kunnen betalen.

In het Japanse bedrijfsleven stapelen de schandalen zich op. De technologiebedrijven Olympus en Toshiba knoeiden in de boekhouding. De inmiddels failliete fabrikant van auto-onderdelen Takata verkocht miljoenen ondeugdelijke airbags. Automaker Mitsubishi raakte in opspraak door fraude met uitstootgegevens, branchegenoot Nissan doordat het wagens liet controleren door ongekwalificeerde technici.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content