Advertentie

Bekaerts goudhaantje is dood

De productiecapaciteit van zaagdraad is tot vier keer groter dan de vraag.

Zaagdraad, in 2010 nog hét goudhaantje van Bekaert, staat zo zwaar onder druk dat het Zwevegemse technologiebedrijf de hakbijl moet bovenhalen. Bekaert schrapt 609 banen in België en 1.250 in China. Maar de ingestorte markt van zaagdraad is niet het enige probleem van Bekaert. Er is meer aan de hand, getuige de extra besparingsronde van 100 miljoen euro, om de ‘rendabiliteit op lange termijn te herstellen’.

‘In de 130 jaar rijke geschiedenis van Bekaert hebben we dit nooit eerder meegemaakt’, zei een vermoeid uitziende CEO Bert De Graeve gisteren op een druk bijgewoonde persconferentie. ‘Nooit eerder hebben we in zo’n korte tijd zo’n steile op- en neergang gekend van één product, zaagdraad. Maar niemand kan met de vinger worden gewezen. Niemand treft hier schuld. We hebben als technologieleider in onze sector geen enkele kans laten liggen om groei te bereiken.’

En of de opgang steil was. Dat 2010 voor Bekaert een recordjaar was, was grotendeels toe te schrijven aan zaagdraad. De ultradunne draad die wordt gebruikt voor het versnijden van siliciumonderdelen voor zonnepanelen, leverde met een tiende van de omzet bijna de helft van de bedrijfswinst aan, goed voor fenomenale winstmarges van meer dan 50 procent.

Maar zoals een rapport van JP Morgan in juni al aangaf, de halfjaarresultaten in augustus uitwezen en De Graeve op de persconferentie uitdrukkelijk herhaalde: de markt voor zonnepanelen is compleet in elkaar gestort. De slechtst denkbare combinatie heeft het goudhaantje de das omgedaan. Ten eerste hadden andere bedrijven gemerkt wat voor een winstgevende activiteit het was, waardoor in Azië een massale concurrentie op gang kwam, met een gigantische overcapaciteit en dalende prijzen tot gevolg. Ten tweede snoeide de ene Europese overheid na de andere vanaf eind 2010 in subsidies voor zonnepanelen, waardoor de vraag vanaf het voorjaar van 2011 kelderde.

Beterschap is niet op komst. Sinds de markt in het voorjaar in elkaar stortte, hebben meerdere Aziatische bedrijven  hun productie stopgezet. Maar dat volstaat niet. Zelfs met de afgebouwde productie ligt de capaciteit nog altijd 3,5 tot 4 keer hoger dan de vraag.

STRUCTUREEL

Nu Bekaert zijn zaagdraad aan de straatstenen niet meer kwijtgeraakt en moet inzien dat het probleem niet tijdelijk maar structureel is, kan het bedrijf niet anders dan die etterbuil weg te snijden. Er gaan 609 banen verloren in België en 1.250 in China. Wereldwijd blijven nog twee faciliteiten over waar Bekaert zaagdraad zal produceren, en Aalter is daar niet meer bij. ‘Maar de productie zal gebeuren tegen zeer lage kosten, en er zal geen ruimte zijn voor innovatie’, zegt De Graeve. Vrij vertaald: Bekaert heeft zaagdraad dood verklaard. Hoeveel de herstructureringskosten zullen bedragen, wil hij niet kwijt.

In een gesprek met analisten gaf het management aan dat de kosten hoger zullen liggen dan de duurste herstructurering tot nu. Dat was in 2008, toen Bekaert 84 miljoen euro uittrok voor Hemiksem en Lanklaar. Analisten mikken op 100 miljoen euro.

BAROMETER

Maar zaagdraad is niet het enige probleem van Bekaert. Om de ‘rendabiliteit op lange termijn te herstellen’ zal het West-Vlaamse bedrijf nog eens 100 miljoen euro extra besparen. Hoe zeer Bert De Graeve sinds zijn aantreden als CEO ook heeft geprobeerd om van Bekaert minder een speelbal van de conjunctuur te maken, de waarheid is helaas anders.

‘Bekaert is een barometer van de wereldeconomie’, viel nog trots te lezen in het jaarverslag van het recordjaar 2010. Maar die vaststelling gaat ook op als het minder goed gaat met de wereldeconomie, en vandaag staat de Bekaert-barometer op storm. Door de wereldwijde groeivertraging heeft de staaltechnologiespecialist ook moeite in de andere sectoren waar het actief is, zoals staalkoord voor banden van auto’s en vrachtwagens en staalvezels voor de bouw. ‘De bijkomende besparing wijst erop dat Bekaert zelfs niet meer in staat is zijn eigen doel op lange termijn te bereiken’, zegt een analist. ‘Dat is een winstmarge van 7 à 9 procent.’ Ter vergelijking: in het recordjaar 2010 was die winstmarge 17,2 procent.

Op 24 februari presenteert Bekaert jaarcijfers. Op minder dan een maand van die publicatie, mag het bedrijf niet communiceren over resultaten. Maar als de berekening van de analist klopt, en de marges liggen een stuk lager dan de beoogde 7 à 9 procent, dan kan Bekaert niet anders dan zijn rendabiliteit opkrikken. Anders staat het water aan de lippen bij elke conjunctuurdip die nog volgt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud