Eerste Russische ijsbrekertanker in haven Zeebrugge aangekomen

De LNG-ijsbreker Christophe De Margerie. ©Tabarness

De haven van Zeebrugge wordt de draaischijf voor het transport van arctisch Russisch vloeibaar gas naar het Verre Oosten.

In de haven van Zeebrugge is dezer dagen een bijzonder schip te bewonderen. Sinds vrijdag ligt de 'Christophe de Margerie' er aan de ketting: een combinatie van een zware ijsbreker en een tanker voor vloeibaar gas (LNG). Het is het eerste van in totaal vijftien van dit soort gigantische schepen die de komende twintig jaar af en aan zullen varen tussen de lng-terminal in Zeebrugge en het gaswingebied op het arctisch-Russische schiereiland Yamal.

Het Russische schiereiland Yamal ligt deels boven de poolcirkel. ©Mediafin/Mapbox/OpenStreetMaps

Het schip van 300 miljoen euro is van de zwaarste ijsbrekersklasse en kan zich door ijslagen tot 1,5 meter dik ploegen: een immense prestatie voor een kwetsbare tanker van drie voetbalvelden lang. De komende weken worden er proefvaarten uitgevoerd. 

Beringstraat

De ijsbrekertanker is speciaal ontwikkeld voor de ontwikkeling van het immense gasveld op Yamal. In de zomer kan de ijsbreker via de Oost-Siberische Zee en de Beringstraat in veertien tot zestien dagen naar Japan en China varen. In de winter, als die route te vast bevroren is, varen de Russische schepen van Yamal naar Zeebrugge waar het gas op conventionele LNG-tankers wordt overgeslagen en China en Japan na 25 dagen aankomt Oost-Azië.

De haven van Zeebrugge is daarmee een cruciale draaischijf om het Siberische gas aan de man te brengen. Zonder de Zeebrugse route zou het Yamal-project, dat de Russische productie van LNG met 16,5 miljoen ton per jaar (goed voor 80 procent van de jaarlijkse gasconsumptie in China) bijna verdubbelt, niet rendabel zijn. Fluxys sleepte het contract voor 20 jaar in 2015 in de wacht. Het is voor Fluxys België 'één van de vijf grote werven' voor de toekomst.

Christophe de Margerie

De eerste LNG-ijsbreker voor het Yamal-project is vernoemd naar de in 2014 verongelukte Total-voorzitter Christophe de Margerie. ©AFP

Het gasveld wordt door het Russische gasconcern Novatek ontwikkeld in samenwerking met het Chinese CNPC en het Franse olieconcern Total. Aan dat laatste bedrijf heeft deze eerste ijsbrekertanker zijn naam te danken: het verwijst naar de in 2014 bij een vliegtuigongeluk in Rusland omgekomen voorzitter van Total, Christophe de Margerie'.  

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content