Galloo mag batterijen uit elektrische en hybride auto's halen

Het West-Vlaamse Galloo, dat 100.000 afgedankte voertuigen per jaar recycleert, mag voortaan ook batterijen verwijderen uit afgedankte elektrische en hybdride auto's. ©BELGA

De recyclagereus uit Menen neemt het eerste erkende centrum in België in gebruik om batterijen uit elektrische en hybride auto's te halen.

'We kunnen al zo'n 98 procent van een afgedankte auto een tweede leven geven', zegt Rik Debaere, de gedelegeerd bestuurder van het West-Vlaamse recyclagebedrijf Galloo, dat als groep met 43 filialen in België, Nederland en Frankrijk jaarlijks al 100.000 afgedankte auto's tot allerlei grondstoffen verwerkt.

Galloo verwerkt elk jaar zo'n 1,5 miljoen ton materiaal, waaronder ook schepen en allerlei elektronische apparaten. Het telt 750 werknemers en draaide in 2018 440 miljoen euro omzet.

Dinsdag huldigde Febelauto, het beheerorganisme voor afgedankte voertuigen in ons land, op de Galloo-hoofdzetel in Menen een nieuwe fase in voor het 80-jarige bedrijf, dat in 1939 als lokale schroothandel begon. Galloo huisvest voortaan het eerste erkende centrum in ons land dat uitgerust is om batterijen veilig uit afgedankte elektrische en hybride voertuigen te halen.

Handschoenen voor hoog voltage

'Omdat je met elektriciteit werkt, moet je aan tal van veiligheidsvoorwaarden voldoen', zegt Debaere. We zien hoe een werknemer die handschoenen draagt die tegen een hoog voltage bestand zijn met een boormachine de batterij van onder de achterbank van een afgedankte elektrische Toyota haalt. Vervolgens haalt hij die eruit met een speciale heftruck, met een isolerende niet-geleidende toplaag die vermijdt dat er vonken overslaan.

'We hebben onze werknemers ook laten opleiden', zegt Debaere. 'De moeilijkheid bij elektrische wagens is dat de batterij bij elk merk anders geïnstalleerd is en we van elke constructeur een stappenplan moeten volgen.'

'Op dit moment rijden er al zo'n 115.000 elektrische en hybride wagens in ons land', verduidelijkt Catherine Lenaerts, de directeur van Febelauto. 'Dat aantal zal alleen maar toenemen. De batterijen die Galloo uit afgedankte exemplaren zal halen, zullen een tweede leven krijgen', zegt ze, terwijl verderop een zwaardere heftruck de afgedankte elektrische Toyota in een machine die het wrak samenperst duwt. 'Elders zal men de diagnose stellen of bepaalde modules van de batterij hergebruikt kunnen worden. Zo'n batterijen kunnen ook een tweede leven krijgen om bijvoorbeeld energie uit zonnepanelen te stockeren.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect