Advertentie

Bekaert slaat munt uit Pirelli-deal

Bekaert-CEO Matthew Taylor (r.), naast CFO Bruno Humblet ©Thierry du Bois

De staaltechnologiegroep weet de prijzenslag in China en de groeivertraging in Latijns-Amerika te compenseren met forse groei én recordmarges in Europa.

Bekaert mag dan niet de grootste Bel20'er zijn, de resultaten van de staaltechnologiegroep vormen met activiteiten in Europa, Azië, Noord- en Latijns-Amerika wél een prima vinger aan de pols van de wereldeconomie.

En die boomt op het eerste gezicht: Bekaert krikte over de eerste jaarhelft de omzet met 18 procent op tot net geen 1,9 miljard euro. Die sterke prestatie was vooral te danken aan twee factoren: de overname van verschillende staalkoordfabrieken van Pirelli, goed voor 10 procentpunt extra omzet, en de sterke dollar, die 11 procentpunt aanleverde. 'Organisch' zakte de omzet echter met 3 procent, vooral dan door de aanhoudende prijzenslag op de overbevolkte Chinese staalkoordmarkt.

'Het gebrek aan organische groei is een bezorgdheid', gaf CEO Matthew Taylor toe op een persconferentie. 'Maar onze overnames draaien zeer goed uit en we halen ons voordeel uit de wisselkoersverschillen'. 

In Europa legde Bekaert een recordmarge van 12,5 procent op de mat. De winstbijdrage steeg met een kwart tot 80 miljoen euro en neemt zo het gros van de bedrijfswinst van de groep, 112 miljoen euro (+11%) voor zijn rekening. De bedrijfswinst is nog iets beter dan de 108 miljoen waar analisten op rekenden. De nettowinst zakte wel van 1,33 naar 0,94 euro per aandeel, omdat Bekaert vorig jaar uitzonderlijke meerwaarden boekte op de verkoop van vastgoed.

Die sterke prestatie is te danken aan zowel de aantrekkende vraag vanuit de autosector als de overname van de staalkoordactiviteiten van het Italiaanse Pirelli. De fabrieken in Italië en Roemenië werden vanaf 1 januari 2015 mee de boeken genomen en droegen dus voor het volle pond bij. De fabriek in Turkije werd vanaf 1 februari geconsolideerd. 'De succesvolle integratie van de fabrieken leverde 14 procent omzetgroei op en verstevigde de solide Europese winstgevendheid', stelt Bekaert in een persbericht.

In de andere regio's vertaalt de omzetgroei zich veel minder in winstgroei. In Noord-Amerika is er een daling, mede door de productieverstoring als gevolg van de brand in de fabriek in Rome (Georgia) eind 2014. Daardoor stapten heel wat Bekaert-klanten, zoals bandenproducent Goodyear, noodgedwongen (tijdelijk) over naar een andere leverancier. 'Door de brand kunnen we niet volledig meesurfen op de verhoogde vraag in de automotivesector', zei CEO Taylor. 'De marges in Noord-Amerika liggen onder onze verwachtingen. We streven naar een competitiever productaanbod.' De nieuwe fabriek in Rome zal begin oktober geopend worden tijdens de Vlaams-Nederlandse handelsmissie in Georgia.

Het grootste zorgenkind is en blijft China. In Azië daalde de bedrijfswinst met bijna een derde tot 30 miljoen euro. Bekaert zegt wel te verwachten dat de Chinese staalkoordmarkt voor bandenversterking zal stabiliseren op het niveau van het tweede kwartaal, dat een stuk boven het erg zwakke eerste kwartaal lag. Maar als gevolg van de blijvende overcapaciteit zal de prijzenslag in de regio wel voortduren. 'We zeggen al zes maanden dat er vertraging in China is en dat beeld wijzigt niet', zei Taylor. 'Het wordt slechter noch beter.' Bovendien verhoogt het onstabiele beursklimaat de onzekerheid omtrent China.

Toch twijfelt Matthew Taylor niet aan China. 'We zien weldegelijk nog groei in China. We willen competitief blijven in een markt die we goed kennen. We moeten ons gewoon aanpassen aan de veranderende omstandigheden. Maar we doen in China geen grote investeringen omdat we die vroeger al gedaan hebben.'

Brazilië

Een nieuw zorgenkind is Latijns-Amerika, dat in de eerste jaarhelft nochtans mede door de Braziliaanse Pirelli-fabriek zijn winstbijdrage tot 22 miljoen euro kon verdubbelen. De vooruitzichten zijn echter troebel: 'De lage olie- en grondstoffenprijzen tasten de overheidsbestedingen aan in Latijns-Amerika, waar de economische omstandigheden verzwakken'. Latijns-Amerika is goed voor 34 procent van de omzet van Bekaert, en is daarmee belangrijker dan Europa (28%), Azië-Pacific (24%) en Noord-Amerika (14%). Bekaert heeft onder meer vestigingen in de socialistische oliestaten Venezuela en Ecuador.

Wel zegt Bekaert dat de overnames - vooral Pirelli dus - een grotere bijdrage zullen leveren vanaf de tweede jaarhelft, aangezien de Chinese Pirelli-fabriek pas vanaf maart in de rekeningen zit. Dat effect moet het gebruikelijke seizoenseffect, het tweede halfjaar is traditioneel zwakker, deels compenseren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud