Advertentie

Dure vanille maakt snoep en parfum kostbaar

©picture-alliance / dieKLEINERT.d

De prijs van de specerij vanille is sinds begin dit jaar naar een recordhoogte gestegen als gevolg van een storm op Madagaskar.

Cake, pudding, chocolade, roomijs, snoepgoed en zelfs parfum. Het zijn allemaal producten waarin vanille een (hoofd)rol speelt. De specerij wordt gekweekt in slechts in een handvol landen, waaronder Indonesië, Oeganda, Papoea-Nieuw-Guinea, India en vooral Madagaskar. Van dat tropische Afrikaanse eiland komt zowat 85 procent van de wereldproductie. En laat nu net Madagaskar de voorbije maand geteisterd zijn door de tropische storm Price. De Franse vanilletrader Eurovanille schat dat door de storm ongeveer 20 procent van de oogst voor 2017 verloren is gegaan.

Zilver

Logisch dat de vanilleprijs de hoogte in schiet, iets wat trouwens al enkele jaren aan de gang is, bericht Financial Times. Kostte een kilo vanille in 2015 nog maar 100 dollar (91 euro), dan was dat begin dit jaar al geklommen naar 450 dollar. Vandaag kost een kilo vanille, dat niet wordt verhandeld op een beurs, 600 dollar (550 euro), de prijs van een kilo zilver en een stijging met een derde. 'Het worden moeilijke jaren voor de vanillemarkt', stelt Craig Nielsen, CEO van de aromaproducent Nielsen Massey.

600 dollar
Vandaag kost een kilo vanille, dat niet wordt verhandeld op een beurs, 600 dollar (550 euro), de prijs van een kilo zilver en een stijging met een derde.

Wereldwijd wordt jaarlijks ongeveer 5.000 ton natuurlijke vanille geproduceerd, waarvan het straatarme Madagaskar 4.250 ton levert, goed voor een waarde 2,6 miljard dollar per jaar (tegen de meest recente marktprijs). Natuurlijke vanille staat maar voor 10 procent van de vanille-aroma's in de voedingssector - de overige 90 procent wordt synthetisch aangemaakt als afgeleide van petroleum. Maar de vraag naar de natuurlijke variant groeit: steeds meer voedingsproducenten, zoals Nestlé en Hershey, willen om gezondheidsclaims natuurlijke ingrediënten in hun producten.

Coca-Cola

De wereld is dus voor zijn vanille afhankelijk van Madagaskar. Maar dat geldt ook omgekeerd. De grootste verbruiker van natuurlijke vanille is Coca-Cola. Toen in 1985 de 'New Coke' werd geïntroduceerd, stortte de economie van Madagaskar in.

De reden was dat in de 'New Coke' een goedkoper synthetisch substituut werd gebruikt. Het gebruik van echte vanille liep tijdens deze periode met meer dan de helft terug. Pas nadat de nieuwe cola uit het assortiment werd gehaald, krabbelde de economie weer recht.

Vorig jaar waren de voorraden al fel geslonken door de extreme droogte in Madagaskar, waardoor veel planten vernietigd werden. En een jonge vanilleplant geeft pas na drie jaar volwaardige vanillebonen.

Die schaarste laat zich stilaan ook sociaal-economisch voelen: vanillevoorraden worden geplunderd en de prijzen van basisvoedsel gaan de hoogte in. Intussen voorzien vanilletraders en aromaproducenten in hulp om de pijn van de lokale economie wat te verlichten.  Nielsen Massey doneerde al 50.000 dollar, de Zwitserse cacao- en chocoladegroep Barry Callebaut 50.000 Zwitserse frank (46.000 euro).

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud