Advertentie

Knollenplukker van DEME zit vast op oceaanbodem

De testen met de diepwaterrobot Patania II verliepen succesvol.

Een ‘stofzuigerrobot’ van het baggerbedrijf DEME die mangaanknollen van de zeebodem wil plukken, zit vast op 4.500 meter onder de zeespiegel.

De baggeraar DEME liet vorige week een zware machine los op de zeebodem om er polymetaalknollen te verzamelen. De testen met de diepwaterrobot Patania II verliepen succesvol.

GSR, het dochterbedrijf van DEME dat zich specialiseert in diepzeemijnbouw, is het eerste bedrijf dat met een robot op zo'n diepte knollen verzamelt. De 1 kilogram wegende mangaanknollen die de ‘stofzuiger’ van GSR van de zeebodem schraapt, liggen los op de bodem van de oceaan. Ze bevatten hoge concentraties nikkel, mangaan en kobalt, waardevolle materialen die van levensbelang zijn voor de productie van elektronica, smartphones en batterijen.

Woensdag kwam de verbinding tussen de Patania II en de communicatie- en stroomkabel los, waardoor het toestel nu op de zeebodem staat. 'We zijn de verbinding aan het herstellen', liet GSR-topman Kris Van Nijen weten. Meer commentaar gaf het bedrijf niet.

Het is niet de eerste keer dat er problemen zijn. In 2018 bouwde GSR al een eerste versie van de Patania, waarmee het testen deed op de oceaanbodem. Ook toen waren er problemen met de 5 kilometer lange kabel die de robot verbindt met het schip van DEME aan de oppervlakte.

De bedoeling is dat DEME over enkele jaren in een zone in de Stille Oceaan knollen bovenhaalt en doorverkoopt aan een derde partij. Of de oceaanschraper ook effectief kan worden ingezet is nog niet duidelijk. De Internationale Zeebodemautoriteit ISA moet eerst haar fiat geven voor het diepzeemijnproject. Als het akkoord er komt, zit DEME gebeiteld. In de bewuste zone zit meer nikkel, mangaan en kobalt dan in de rest van de wereld. DEME investeerde al zo’n 110 miljoen euro in het project.

We zijn de verbinding met de Patania II aan het herstellen.
Kris Van Nijen
CEO GSR

Milieuorganisaties verzetten zich tegen de deepsea mining. An Lambrechts, experte Oceanen bij Greenpeace, spreekt over een 'gigantische operationele fout, die een waarschuwing moet zijn dat diepzeemijnbouw veel te risicovol is'. Ook het WWF en de ngo Seas at Risk wijzen op de grote ecologische schade van de industriële ontginning.

Een internationale ploeg met onafhankelijke experts uit verschillende landen begeleidt het DEME-schip en onderzoekt de milieueffecten van de oceaanbodemexploitatie. Pas als dat rapport klaar is, kan er een beslissing genomen worden over de exploitatie. De onafhankelijke ploeg onderzoekers wordt betaald door verschillende overheden, waaronder de Belgische staat. Critici stelden al vragen over de onafhankelijkheid van de onderzoekers en hekelden het feit dat de Belgische overheid diepzeemijnbouw sponsort, terwijl ze zich ook profileert als wereldleider in het beschermen van de oceaan.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud