Advertentie

Topman Antwerpse diamant moet onverwacht opstappen

©Photo News

De Beurs voor Diamanthandel, de handelsbeurs voor geslepen diamanten, heeft zijn topman aan de deur gezet. Het ontslag van Marcel Pruwer is een teken aan de wand van de malaise die de Antwerpse diamantsector teistert.

Marcel Pruwer, de voorzitter van de Beurs voor Diamanthandel, kreeg te horen van zijn raad van bestuur dat hij mag gaan. Zijn visie over de toekomst van de diamanthandel in Antwerpen strookt niet met wat de diamantairs willen, wordt gezegd. Dit terwijl de topman internationaal wel wordt geprezen voor zijn vooruitziende aanpak. Hij mag wel als bestuurslid aanblijven.

Pruwer stond twee jaar lang aan het hoofd van de diamantbeurs en lanceerde in die korte tijd verschillende projecten die de beurs moesten moderniseren. En zo competitiever moesten maken tegenover de andere diamantcentra in de wereld. Antwerpen mag dan nog steeds het grootste diamantcentrum in de wereld zijn, de concurrentie is groot. Mumbai en zeker ook Dubai pikken steeds meer activiteiten in. ‘Ik was niet diplomatisch genoeg. Ik ben te snel willen gaan. De Antwerpse diamantairs gaan er steeds van uit dat alles vanzelf goed komt. Ik kreeg steeds opnieuw te horen: Onze grootvaders en vaders deden het op die manier. Waarom zouden we dan veranderen? Maar met die attitude kom je niet vooruit’, zegt Pruwer.

Zijn ontslag is een teken aan de wand van de malaise in de Antwerpse diamantsector. Kleine diamantairs hebben het water aan de lippen staan, nu de markt wereldwijd aan het krimpen is. Diamantmijnen zien zich genoodzaakt hun productie in te perken en hun prijzen te verlagen. Diamanten hebben een beetje afgedaan als luxeproduct en blijven meer dan vroeger in de glanzende uitstalramen van juweliers liggen. In China, tot voor kort het veelbeloofde land voor de diamantairs, zit de economie daar voor iets tussen, maar in de Westerse wereld hebben meer vooruitstrevende producten zoals iPads en smartphones de fonkelende steentjes gewoon vervangen.

Het gevolg? De wintsmarges van de diamantairs krimpen en ze teren op hun voorraden, in de plaats van nieuwe stenen aan te kopen. Antwerpen, doorgaans goed voor ruim 80 procent van de handel in ruwe diamant en meer dan de helft van de handel in geslepen diamanten, verliest dan ook van zijn glans. De cijfers liegen er niet om. Tot en met augustus is de export van ruwe diamant dit jaar met bijna 18 procent gedaald. De import slonk met meer dan 15 procent. In de geslepen diamant zijn de percentages iets minder indrukwekkend, maar de negatieve trend houdt ook hier al een tijdje aan. De export van geslepen stenen is dit jaar al met 5 procent verminderd en de import met net geen 2 procent.

De Antwerpse Beurs voor Diamanthandel telt 1.200 leden. De beurs handelt vooral in geslepen diamanten. Ruwe stenen zijn meer de specialiteit van de Antwerpse Diamantkring. Daarnaast heeft Antwerpen nog twee handelsbeurzen voor diamanten: de Antwerp Diamond Club en de Vrije Diamanthandel. Pruwer was voorstander van die handelsplatformen meer te laten samenwerken met andere internationale spelers, zeker nu internet de elektronische handel mogelijk maakt, om zo de rendabiliteit op te krikken, maar hij stuitte op verzet.

De Antwerpse Beurs voor Diamanthandel wil zelf niets kwijt over het geschil met Pruwer en meldt in een korte mail enkel dat het om ‘een interne aangelegenheid’ gaat. Pruwer was wel bereid er over te praten in alle openheid.

U moet na twee jaar uw functie neerleggen. Wat is er gebeurd?
Marcel Pruwer: ‘Het was een democratische beslissing van het bestuur. Ik denk dat ik misschien tegen teveel schenen heb geschopt. Ik ben geen diplomaat, eerder iemand die zich er meteen insmijt en dat is mij niet altijd in dank afgenomen. Maar op een gegeven opgenblik moet het denkwerk toch worden omgezet in daden, willen we vooruitgang boeken. De Antwerpse diamantairs rusten teveel op hun verleden, terwijl de gouden jaren van de fifties, sixties en seventies voorgoed voorbij zijn.’

Hoezo?
Pruwer: ‘De diamanthandel kan niet overleven zoals in het verleden. We moeten onszelf heruitvinden, zodat er weer groei komt in de sector. Dat is niet alleen nodig voor Antwerpen, maar ook in de rest van de wereld. Op internationale meetings zijn we het onder diamantexperten altijd eens dat er snel oplossingen moeten komen. Maar terug hier in Antwerpen botst ik op lokale belangen en grote ego’s, waardoor het moeilijk is om stappen te ondernemen.’

Kunt U daar een voorbeeld van geven?
Pruwer: ‘Ik ben voorstander van een globale generieke reclamecampagne voor diamant, net zoals De Beers tot 2000 heeft gedaan om diamanten in de kijker te zetten. A diamond is forever was dat. Nu is er geen promotie, waardoor jonge consumenten geen diamanten meer kopen. Diamanten hebben hun toppositie als luxeproduct op die manier verloren. Maar er komt maar geen unanimiteit over wie die campagne moet aanpakken en financieren, terwijl Antwerpen als wereldleider hier een voortrekkersrol zou moeten in spelen.’

Gelooft U nog in de toekomst van Antwerpen als diamantcentrum?
Pruwer: ‘Ik ben nog steeds positief, maar er moet iets gebeuren want de business heeft het zeer moeilijk. De Antwerpse diamantsector moet durven zijn nek uit te steken. Wanneer ik dat zeg, dan worden heel veel mensen zenuwachtig, terwijl het eigenlijk niet nog slechter kan worden. De diamantairs gaan niet overleven als ze blijven doen zoals hun voorvaders.’

Wat moet er volgens U dringend gebeuren?
Pruwer: ‘Antwerpen heeft een duidelijk businessmodel nodig. Een strategische visie met inbreng van de politiek, de technologie, de banken en alle betrokken partijen. Ook toerisme! De Nederlanders promoten hun nochtans kleinere diamantgeschiedenis beter dan wij! Mensen reizen naar Amsterdam daarvoor. Terwijl Antwerpen dé trekpleister zou moeten zijn voor diamanten. Antwerpen kan dit, maar er moet snel hard worden gewerkt. En dat dringt niet bij iedereen door, jammer genoeg.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud