Advertentie

Bedrijven zoeken mobiliteit op maat

De elektrische wagens bij Siemens België, een samenwerking met Volvo ©Siemens AG

De hogere fiscale druk op bedrijfswagens heeft ook positieve effecten. Het heeft bedrijven en leasemaatschappijen ertoe aangezet met creatieve oplossingen te komen, zoals de combinatie van een kleinere auto met een treinabonnement of, waarom niet, een zuinige wagen tijdens het jaar en een ruimere om met vakantie te gaan.

Een tevreden werknemer is ook een betere werknemer, steeds meer bedrijfsleiders zijn daarvan overtuigd. Goedkope en vooral vlotte verplaatsingen van en naar de arbeidsplek, maar ook tijdens de werkdag, vormen een niet te onderschatten factor die bijdraagt tot die tevredenheid. Tal van ondernemingen zorgen er daarom voor dat hun personeelsleden gratis met de trein kunnen rijden. Andere geven hun medewerkers een bedrijfswagen die ze ook in hun vrije tijd mogen gebruiken, de facto een extra verloningspakket, dat bovendien tot voor kort fiscaal erg interessant was. Maar meestal gaat het om een of/of- en niet om een en/en-verhaal: wie een bedrijfswagen kiest, krijgt geen treinabonnement meer en omgekeerd, of wie een auto heeft krijgt zijn occasionele fietskilometers niet vergoed.

 Daar komt stilaan verandering in. Zo heeft Siemens België zijn bedrijfswagenpolitiek verruimd tot een geïntegreerde mobiliteitspolitiek. Sinds november kunnen werknemers die beschikken over een bedrijfswagen, dat budget anders invullen. ‘In samenwerking met Athlon Car Lease hebben we een flexibel programma uitgewerkt dat onze werknemers ‘mobiliteit à la carte’ aanbiedt’, vertelt CEO André Bouffioux. Voor wie nu al beschikt over een auto, blijft de bedrijfswagen de basis. Maar hij kan gecombineerd worden met de fiets (Bikelease), de trein (Railease) of de bus (BUS’ness Lease). Een vierde formule is de combinatie van de kleinere wagen met occasioneel een grotere (Flexdrive). De werknemer heeft meer keuze, de kosten voor de werkgever blijven dezelfde omdat het individueel budget niet verhoogd wordt. Ook kunnen de 10 elecrische auto’s in de vloot van Siemens via een intern reservatiesysteem vrij door alle medewerkers benut worden.

  ‘De beslissing van de overheid om voordelen allerlei aard op leasingwagenszwaarder te belasten, heeft onze beslissing om te starten met dit project zeker versneld’, geeft Bouffioux toe, ‘maar wij denken al wel veel langer na over mobiliteit binnen de onderneming’. In 2005 introduceerde Siemens België het concept ‘dynamic office’ waarbij thuiswerk en teleworking worden aangemoedigd, aangevuld met videoconferenties, carpooling en het gebruik van zgn. ‘satellietkantoren’ waar de werknemer op verschillende plaatsen in het land kan inloggen en niet noodzakelijk meer naar Brussel of Huizingen moeten afzakken. ‘Dynamic office’ kende overigens zo’n succes dat het Belgisch model wereldwijd bij Siemens werd geïmplementeerd.

 Niet alleen de hoge fiscale druk op bedrijfswagens, ook het groene imago en de verhoogde aantrekkelijkheid als werkgever, waren de drijfveren achter de flexibele mobiliteitspolitiek, aldus Bouffioux.‘Voor vooral onze jongere werknemers is de auto niet langer een statussymbool, zij vragen zelf naar meer milieuvriendelijke mobiliteitsoplossingen’. Het volledige management van dat flexibel mobiliteitsbudget, net als de boekhouding van de voordelen in natura, zit bij Athlon Car Lease. Siemens-België heeft een wagenpark van meer dan1.050 voertuigen. ‘We hebben geen exclusiviteits- of volumeverbintenis met Athlon, wel een gentlemen’s agreement om samen dit project te doen slagen’ zegt Bouffioux.

 Hoe werkt het nu in de praktijk? ‘Een van onze werknemers koos al voor de formule ‘Bikelease’: hij opteerde voor een racefiets in combinatie met een iets goedkopere wagen; hij kan die fiets zowel privé als voor woonwerkverplaatsingen gebruiken en of regelmatige tijdstippen komt er een mobiele onderhoudsploeg naar Siemens’. Of nog: ‘Verschillende personeelsleden rijden vandaag met een monovolume als bedrijfswagen omdat ze met het hele gezin comfortabel op reis willen; maar de rest van het jaar zitten ze daardoor met een (te) grote wagen voor hun woonwerkverplaatsingen. Zij kunnen voortaan bijvoorbeeld met Flexdrive een kleinere wagen nemen en die tijdens de vakantie inruilen voor een grotere’.

 

 Zal de nieuwe aanpak echt aanslaan en zullen ze bereid zijn hun autobudget anders in te vullen of houden de werknemers als het erop aankomt toch vast aan hun Audi A6 of hun BMW5? ‘Ik geloof erin, onze medewerkers gaan daar mee instappen, daar ben ik rotsvast van overtuigd, het speelt echt in op een behoefte’, aldus Bouffioux. Sinds november hebben nochtans 7 werknemers gekozen voor de nieuwe formule, terwijl intussen een 20-tal klassieke leasecontracten op traditionele wijze hernieuwd werd. ‘Maar dit vraagt tijd omdat lopende bestellingen niet gestopt kunnen worden, tegen de zomer zal de toestand er al helemaal anders uitzien’, gelooft de CEO. Per jaar wordt ongeveer een derde van het autopark vernieuwd, dus 250 à 300 voertuigen. In september 2013 denkt Siemens een eerste grondige evaluatie van het project te maken.

 

 Siemens zit dan wel in het Belgische koppeloton inzake mobiliteitsoplossingen voor zijn personeel, alleen staat de Duitse engineeringgroep niet met de idee van flexibele vervoersmodi. Bij netwerkwerkbeheerder Elia kunnen de medewerkers al geruime tijd een bedrijfswagen combineren met een treinabonnement of een bedrijfsfiets. Net als Siemens beschikt Elia ook over een kleine vloot van elektrische bedrijfswagens die overdag kunnen gebruikt worden voor professionele verplaatsingen.

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud