AB InBev steekt tandje bij om cafés te helpen

©REUTERS

De brouwerijgroep AB InBev vreest dat te veel cafés in België verdwijnen en hoopt dat via sociale media te keren.

Bijna elke dag verdwijnt in België een café. Data van de federale overheidsdienst Economie leren dat er tussen 2009 en 2017 netto 2.461 zaken waar alcohol werd verkocht, verdwenen. Dat komt neer op 307 per jaar.

Maar een op de vier cafés heeft een Facebook­-pagina, terwijl dat net een enorme zichtbaarheid geeft aan een zaak.
Laure Stuyck
Woordvoerder AB InBev

De brouwer AB InBev hoopt daar iets aan te doen door lokale cafés zichtbaarder te maken via sociale media. Een eerste luik van dat plan is al zichtbaar op Facebook, waar hyperlokale advertenties verschijnen voor een volkscafé in je buurt. Met een klik krijg je meteen de kortste route naar het café erbij.

Sociale media

Daarnaast investeert AB InBev ook in socialemedia-opleidingen voor cafébazen, zegt AB InBev-woordvoerster Laure Stuyck in De Standaard. 'Uit ons onderzoek bleek dat maar een op de vier cafés een Facebook­-pagina heeft, terwijl dat net een enorme zichtbaarheid geeft aan een zaak. Over de aanpak voeren we nog gesprekken met Facebook, maar we willen de cafébazen de impact van sociale media duidelijk maken en hen begeleiden bij het maken van een eigen pagina.'

'De cafécultuur staat onder druk. Belgen zijn verwend, want er zijn zo veel leuke cafés in ons land', zegt Stuyck. 'Maar tegelijk beseffen we niet meer hoe uniek het is om van zo'n aanbod gebruik te kunnen maken.'

AB InBev doet wel vaker acties om cafés te ondersteunen, maar 'dit is een hele grote', zegt Stuyck, 'omdat de nood groter dan ooit is.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect