Annick Van Overstraeten nieuwe CEO Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien-oprichter Alain Coumont en Annick Van Overstraeten kenden elkaar tot nu toe niet. Nu zullen ze samen de lijnen uitzetten bij de bakkerijketen. ©jonas lampens

De ex-topvrouw van Lunch Garden wordt de nieuwe CEO van Le Pain Quotidien. Na de vele financiële en juridische omwentelingen van de vorige maanden moet ze de bakkerijketen een nieuw elan geven.

Na een decennium bij Lunch Garden - dat gepaard ging met een grondige en sociaal bewogen transformatie - en haar onverwachte vertrek bij de restauranketen volgt een nieuwe missie voor Van Overstraeten: Le Pain Quotidien.

Haar droomjob, zegt ze in een gesprek met De Tijd. Aan haar zijde zitten oprichter Alain Coumont - de hoeder van de waarden van Le Pain Quotidien - en Peter Maenhout, de topman van hoofdaandeelhouder M80. ‘Het zijn geen holle woorden. Ik zeg al jarenlang dat ik van die job droom', verzekert ze. 'Le Pain Quotidien is een prachtig merk met een fantastisch concept en is een van de weinige Belgische bedrijven die internationaal naambekendheid verwierven.'

Van Overstraeten krijgt de leiding over een afgeslankte groep, die haar Amerikaanse tak moest loslaten en - wat de winkels in eigen beheer betreft - zal focussen op België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

De prioriteit? Die kan samengevat worden in de formule ‘back to basics’. ‘We gaan het accent legen op de producten, de klanten en de franchisenemers’, zegt ze. De groei moet ook komen van de ontwikkeling van de cateringdiensten en, op termijn, van een digitale push. Zo staat de ontwikkeling van een app, waarop de klant zijn bestelling kan doorgeven, op de agenda.

Qua geografische aanwezigheid zal Le Pain Quotidien hier en daar blinde vlekken opvullen, maar eerder opportunistisch. ‘De crisis biedt zeker opportuniteiten’, zeggen Van Overstraeten en Maenhout. ‘We hebben er de middelen voor.’

Lees zaterdag het interview met Annick Van Overstraeten en Le Pain Quotidien-oprichter Alain Coumont in De Tijd.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud