Advertentie
Advertentie

Belgische fastfoodketen Exki geeft New Yorkse droom op

Een van de ondertussen gesloten Exki-zaken in New York. ©Exki

Het New Yorkse avontuur van Exki is voorbij. De Belgische restaurantketen van snelle kwaliteitsvoeding heeft er eind vorig jaar zijn twee restaurants gesloten, terwijl een derde nog in de pijplijn zat.

De oprichters van Exki droomden nochtans van een vijftigtal winkels in New York. Met miljoenen gehaaste inwoners die gezonder willen eten, leek de stad een aantrekkelijke markt.

‘Dat is het officiële discours’, zegt Frédéric Rouvez, co-CEO en stichter van Exki. ‘Maar in de realiteit hangen de mensen nog altijd vast aan fastfood. Toen we in de producten van onze lokale leveranciers zoetstoffen vonden, antwoordden ze gewoon: ‘zo doen we dat hier’.’

Vooral op het personeelsbeleid beet Exki zijn tanden stuk. ‘Het is zeer moeilijk trouw personeel te vinden. Werknemers kunnen van de ene op de andere dag weggaan. Ze kunnen hun loon verdriedubbelen met ‘tips’ (fooien), die in de VS erg belangrijk zijn. Maar aangezien wij niet aan tafel serveren, krijgen ze geen tips. Dus vertrekken ze.’

Volgens Rouvez wil de Amerikaanse consument enkel betalen voor kwaliteitseten als dat aan tafel wordt gebracht. Meer dan 10 dollar betalen voor een meeneemmaaltijd zit er niet in. ‘Takeawaymaaltijden maken 80 procent van onze omzet uit. We moesten dus knabbelen aan onze kwaliteit, wat we niet wilden, of aan onze marge.’

Exki plooit zich nu terug op de Europese markt. Dit jaar plant de keten 12 openingen, waarvan twee in nieuwe landen, Duitsland en Spanje. In België komen er drie Exki’s bij. Ook in Nederland en Frankrijk breidt de keten uit.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud