Gentse kassamaker scoort contract met Deliveroo

Posios, vandaag een onderdeel van Lightspeed, maakt mobiele kassa's voor de horeca. Het bedrijf werd opgericht door Gentenaars Zhong Xu en Jan Hollez. ©rv

De Gentse vestiging van het Canadese Lightspeed heeft een belangrijke deal gesloten met de maaltijdkoerier Deliveroo. Die laatste gaat het mobiele kassasysteem van Lightspeed integreren in zijn horecasoftware.

Zowel Lightspeed als Deliveroo hebben het restaurantwezen op hun eigen manier gedigitaliseerd. De eerste met een digitaal en mobiel kassasysteem dat in Gent ontwikkeld werd (door de start-up Posios, die in 2014 door Lightspeed werd overgenomen), de tweede met een platform om online bestellingen van maaltijden te registreren en door te geven.

Door die twee toepassingen met elkaar te integreren, kunnen restaurantuitbaters de online bestellingen via Deliveroo veel makkelijker verwerken in hun Lightspeed-kassassysteem. De orders moeten niet meer manueel gekopieerd worden van het ene naar het andere platform, wat werkuren uitspaart en voor minder fouten zorgt, onder meer in het voorraadbeheer en de btw-berekening.

De overeenkomst tussen beide bedrijven wordt vandaag bekendgemaakt op het horeca-evenement Data Meets Hospitality. Het is de eerste keer dat Deliveroo in Europa een integratie met een kassasysteem ondersteunt.

Vijf landen

De Gentse vestiging is het hoofdkwartier voor de Europese horeca-activiteiten van Lightspeed. De integratie met Deliveroo heeft betrekking op vijf landen: Nederland, België, Spanje, Frankrijk en het VK. ‘We zien dat maaltijdbezorging een steeds grotere rol inneemt binnen de horecasector. Dit is een oplossing voor veel restaurants’, zegt Gentenaar Zhong Xu, die de afdeling leidt.

De deal kan Lightspeed ook helpen om zijn kassasysteem te verkopen aan restaurants die al klant zijn van Deliveroo. Cijfers wil Zhong Xu daar niet op plakken. In ons land alleen telt Lightspeed 4.500 klanten – niet alleen horecazaken, maar ook winkels.

De integratie van de twee systemen neemt wel wat tijd in beslag. Er wordt gewerkt met een wachtlijst en een gefaseerde aanpak, waarbij eerst de eigen klanten en later de prospects worden aangesloten, klinkt het.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content