CEO Brouwerij Haacht geeft na 52 jaar fakkel door

©Photo News

Na 52 jaar aan het hoofd van Brouwerij Haacht geeft CEO Frédéric van der Kelen de fakkel door aan zijn zoon Boudewijn.

Frédéric van der Kelen is een monument in de Belgische bierwereld. Geen enkele topman van een Belgisch beursgenoteerd bedrijf heeft een langere staat van dienst als CEO. Hij was pas 35 toen hij in 1969 de leiding van de brouwer van onder meer Primus, Tongerlo en Keizer Karel overnam. Haacht groeide uit tot de vierde brouwer van België, met een omzet van 108 miljoen euro in 2019.

Van der Kelen stond op de onafhankelijkheid van de brouwerij. Hij wees talloze overnamevoorstellen af en weigerde zelfs een fusie met Alken-Maes, ondanks de belofte dat hij de topman zou worden.

Boudewijn van der Kelen ©Dieter Telemans

De 87-jarige patriarch blijft voorzitter van de overkoepelende holding Co.Br.Ha., maar geeft het CEO-schap door aan zijn zoon Boudewijn. Twee jaar geleden zei hij in een interview nog dat een opsplitsing van het leiderschap in twee functies niet zou werken. Op de algemene vergadering eind juli toonde Van der Kelen zich nog zeer strijdvaardig om zijn bedrijf door de coronacrisis te loodsen. Zijn zoon Boudewijn was tot nu directeur van de marketing- en retailafdeling en is al ruim 20 jaar actief in het bedrijf.

Rode cijfers

-40%
crashende verkoop
Wegens de lockdown verkocht Haacht in de eerste jaarhelft 40 procent minder bier en frisdranken.

Co.Br.Ha. legde vrijdagavond ook zijn halfjaarcijfers voor. Het verkochte volume bier en frisdranken kelderde met 40 procent. De omzet dook 41 procent lager naar 31,9 miljoen euro. De verkoop in de Belgische horeca kelderde met 55,7 procent. De brouwer boekte nog wel een nipt positieve brutobedrijfswinst (ebitda), maar leed 6,6 miljoen euro nettoverlies. De heropening van de cafés verliep beter dan verwacht, maar door de nieuwe lockdown kan Haacht geen jaarprognoses geven. De brouwer verwacht geen liquiditeitsproblemen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud