Coronacrisis slaat diepe wonden bij Le Pain Quotidien

De vestiging van Le Pain Quotidien in de Brusselse Dansaertstraat. ©© Sara Janini

De Britse dochter van de Belgische bakkerijketen kreunt onder de coronacrisis. Een verkoop wenkt. Intussen gaat ze ook in de VS met de botte bijl door haar organisatie en personeelsbestand.

Overal ter wereld liepen de stadscentra de jongste weken leeg door de coronacrisis en de lockdownmaatregelen. De horeca wordt daardoor hard geraakt en de bekende Belgische bakkerijketen is daar geen uitzondering op.

De Britse televisiezender Sky berichtte maandagmiddag dat de Britse dochter op het punt staat voorlopige bewindvoerders aan te stellen en op zoek is naar een koper. Dat wordt bevestigd aan De Tijd. Er is zelfs sprake van een deadline voor biedingen op woensdag.

'De Britse dochter bloedt cash en is geconfronteerd met een reeks vaste en semi-variabele kosten terwijl er geen inkomsten zijn. De lokale managers is gevraagd een oplossing te vinden', vertelt een betrokkene. Vóór Le Pain Quotidien werden in het Verenigd Koninkrijk ook de keten van Italiaanse restaurants Carluccio's en de Mexicaanse Chiquito-restaurants onder curatele geplaatst.

Volgens de lokale pers werd de consultant Alvarez & Marsal aangesteld om een veiling in goede banen te leiden. Als dat proces niet uitmondt in een deal, wordt Alvarez & Marsal allicht aangewezen als curator.

Le Pain Quotidien heeft 26 winkels in het Verenigd Koninkrijk. Volgens de recentste gegevens boekte Le Pain Quotidien in het VK een omzet van 38 miljoen pond (44 miljoen euro). Het nettoresultaat dook voor 700.000 pond in het rood. De Belgische groep stelt er een 500-tal mensen tewerk.

Dure locaties

De positionering van Le Pain Quotidien als luxueuze speler op dure locaties weegt al langer op de financiële resultaten van de bakkerijketen. In het boekjaar 2018 groeide de groepsomzet weliswaar met 5 procent tot 316 miljoen dollar, maar dook Le Pain Quotidien voor 24,4 miljoen dollar in het rood, vooral door fors hogere administratie-, exploitatie- en huurkosten.

Dat leidt ook in andere landen tot drastische maatregelen. Volgens de lokale pers zette de Belgische keten haar 2.000 Amerikaanse werknemers en de meeste bedienden op haar Amerikaanse hoofdzetel aan de deur.

Ze was volgens de New York Post al voor de coronacrisis van plan tal van Amerikaanse winkels te sluiten en had daarvoor de vastgoedconsultant RCS Real Estate Advisors onder de arm genomen.

Voor het eindrapport van de consultant had Le Pain Quotidien naar verluidt al beslist 19 van zijn honderdtal Amerikaanse restaurants te sluiten, waaronder vijf in Manhattan (New York). Het iconische restaurant in Central Park zou daar geen deel van uitmaken.

Slechte timing

De coronacrisis kon niet slechter vallen voor Le Pain Quotidien en voor zijn hoofdaandeelhouder Cobepa. De Belgische investeringsmaatschappij - voor meer dan de helft in handen van de AB InBev-familie de Spoelberch - bekeek sinds vorig jaar samen met de andere aandeelhouders de opties om de bakkerijketen te versterken. Dat zou leiden tot een grondige hertekening van haar aandeelhouderschap. 

Welke vorm die hertekening aanneemt, is nog niet duidelijk: wordt de keten helemaal verkocht? Of komt er naast Cobepa een tweede referentieaandeelhouder aan boord? Wie van de kleinere aandeelhouders zou uitstappen en wie zou - door een eventuele injectie van vers kapitaal - verwateren? Eens het puin van de coronacrisis geruimd is, zal Le Pain Quotidien een andere groep zijn. Wat van die strategische plannen overblijft, is zeer de vraag.

De bakkerij- en restaurantketen wekte eerder de appetijt van investeerders. In 2013 kwam de Amerikaanse koffieketen Starbucks voorzichtig aankloppen. Starbucks had 'honderden miljoenen' over voor Le Pain Quotidien. Maar de overnamepoging mislukte en de Belgische keten ging op eigen houtje door.

Zwart-geel-rood

Le Pain Quotidien kleurt sinds eind vorig jaar opnieuw volledig Belgisch. De historische aandeelhouders kochten in de herfst de voedingsgroep Norac van de Franse ondernemer Bruno Caron (25%) uit. Door de operatie klom de participatie van Cobepa van 32 naar 43 procent. De rest van de aandelen is in handen van enkele ondernemers: de familie Josi (Jean-Marie Laurent Josi is de CEO van Cobepa), Emiel Lathouwers (ex-A.S. Adventure), het duo Tony Vandewalle-Bart Van Vooren (ex-O’Neill België) en oprichter Alain Coumont.

Rond dezelfde tijd kwam de Belg Vincent Herbert, twee jaar na zijn vertrek, weer aan het roer. Hij verving de Amerikaan Jerry Gamez (ex-Burger King, ex-Walmart), met wie de raad van bestuur meningsverschillen had over de strategie.

In mei vorig jaar pompten de aandeelhouders 21 miljoen euro in het bedrijf om de expansie te financieren. Parallel zetten ze 10 miljoen euro aan aandeelhoudersleningen om in kapitaal.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud