Eventondernemer Stéphan Uhoda neemt Leuvense Seauton over

Het Zwitserse farmaconcern Novartis is een van de klanten van Seauton. ©REUTERS

Stéphan Uhoda, de oprichter van de eventorganisatoren Cecoforma en Dynamic, tilt zijn groep over de kaap van 40 miljoen euro met de overname van Seauton.

Seauton - Grieks voor 'ken jezelf' - is een snelgroeiend bureau dat bedrijven en organisaties begeleidt in het organiseren van congressen en andere evenementen. Het 21 jaar oude bedrijf heeft 24 mensen in dienst en wordt geleid door zijn oprichter Jan Samyn. Zijn klanten zijn vooral Europese multinationals zoals Novartis en Toyota Motor Europe, maar Seauton organiseert ook veel gespecialiseerde medische congressen.

Dat hij zijn bedrijf verkoopt, heeft volgens Samyn niets te maken met de coronacrisis. ‘De gesprekken waren al bezig sinds maart 2019, de crisis heeft het proces hoogstens vertraagd. Waarom dan de verkoop? Het bedrijf heeft nood aan meer schaalgrootte om steeds grotere opdrachten aan te kunnen, en aan samenwerking met strategische partners.’

Die partner vond Samyn in Stéphan Uhoda, een Waalse ondernemer die al bijna 30 jaar in het wereldje actief is. Uhoda richtte in 1992 het Brusselse bureau Cecoforma op en nam in 2016 de Luikse sectorgenoot Dynamic over. Met Seauton komt daar nu een bureau met een kleine 10 miljoen euro omzet bij.

De bedrijvengroep rond Uhoda – die overigens geen aparte naam heeft – staat voor een jaaromzet van zowat 42 miljoen euro en wordt daarmee een van de grootste onafhankelijke spelers in de Belgische eventwereld, waarin ook grote zakenreisbedrijven als BCD Travel, Amex GBT en CWT (Carlson-Wagonlit Travel) actief zijn.

Verschuiving

De krachtenbundeling mocht dan al langer gepland zijn, de coronacrisis heeft ook Seauton veel pijn gedaan. ‘Er zijn heel veel annuleringen geweest. Maar tegelijk zien we een verschuiving die ik al langer voorspelde: van de pure verkoop van diensten op commissie naar advies en coaching’, zegt Samyn. 'Bedrijven willen blijven communiceren, en wij bekijken samen met hen welk soort meeting het zinvolst is.’

De fysieke evenementen zullen na de crisis terugkomen, maar de digitale zullen niet verdwijnen, verwacht Samyn. ‘Ik zie meer hybride vormen ontstaan. Je kan bijvoorbeeld eerst een digitaal webinar organiseren om alle informatie door te geven, en enkele dagen later een fysiek evenement dat wat minder lang duurt.’

Volgens Samyn staat België bekend als een markt met veel performante evenementenbureaus. 'De lage budgetten en de grote concurrentie dwingen iedereen tot creativiteit en kwaliteit. Maar door het gebrek aan schaalgrootte missen we soms grotere opdrachten. Dankzij deze fusie kunnen we die wel aannemen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud