Horeca-uitbaters tevreden over eerste week na heropstart

Horeca-uitbaters zijn tevreden met de eerste week na de heropstart sinds de lockdown. ©Tim Dirven

Dat leert een rondvraag van Horeca Vlaanderen onder haar leden, al waarschuwt de sectorfederatie dat het financieel moeilijk blijft omdat acht op tien cafés en restaurants aan verminderde capaciteit draait.

Drie op vier horeca-ondernemers vinden dat de eerste week na de heropstart 'gewoon' tot 'zeer goed' verlopen is. Al was het wel wennen. Bijna de helft (45,51 procent) vindt het continu dragen van een mondmasker de moeilijkste aanpassing. Zowat 20 procent vindt het dan weer moeilijk om constant de vele richtlijnen goed na te leven.

De aanpassingen in de zaak hebben ook een prijskaartje, waarschuwt Horeca Vlaanderen. Ruim de helft (55,1 procent) van de horeca-ondernemers kon die prijs onder de 1.000 euro houden. Voor de meesten (86,04 procent) bleven de kosten onder de 3.000 euro. Enkele opvallende uitschieters bij restaurants hebben meer dan 10.000 euro geïnvesteerd om aanpassingen te kunnen doen.

Verminderde capaciteit

Maar omwille van de social distancing-maatregelen om het nieuwe coronavirus in te dijken, draaien vele cafés en restaurants aan verminderde capaciteit. Volgens Horeca Vlaanderen is dat voor acht op de tien het geval. 'En daar zijn grote verschillen in. Bijna de helft (43,67 procent) kan de vermindering in capaciteit beperken tot maximaal 30 procent minder tafels. Een op de vijf uitbaters ziet dan weer meer dan de helft van zijn capaciteit verdwijnen', klinkt het.

Die veranderingen zorgen voor omzetverlies, dat deels wordt opgevangen door de extra steunmaatregelen zoals de lagere btw. Negen op de tien ondernemers zijn 'tevreden' tot 'zeer tevreden' met die steunmaatregelen, zeker met de btw-verlaging. 'Die verlaging heeft trouwens geen negatief effect voor de klant, want in 87,74 procent van de gevallen blijft de prijs ongewijzigd', aldus Horeca Vlaanderen. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud