Le Pain Quotidien vindt partner voor Amerikaanse tak

Le Pain Quotidien heeft in de VS onder meer een restaurant in Central Park. Hoeveel van de 90 Amerikaanse restaurants de nieuwe eigenaar zal behouden is niet bekend. ©Geert Teuwen

De Amerikaanse groep Aurify Brands verlost Le Pain Quotidien van zijn Amerikaanse tak en krijgt er een nieuwe hoofdfranchise in handen. Dat vernam De Tijd. De operatie is een onderdeel van de grootschaligere reorganisatie van de activiteiten van de bakkerijketen.

De Tijd bracht woensdag het nieuws naar buiten dat de ondernemingsrechtbank van Brussel volgende week een reorganisatieplan voor een 'Pain Quotidien bis' op haar bord krijgt in het kader van een WCO-procedure. Het plan houdt ook een stevige hertekening van de Amerikaanse en Britse activiteiten in. De positionering van Le Pain Quotidien als luxueuze speler op dure locaties weegt al langer op de financiële resultaten van de keten. Daarbovenop kwamen de coronacrisis en de lockdownmaatregelen.

Burgers en rode biet

Een deel van hertekening is rond. Le Pain Quotidien, die tot dusver alle Amerikaanse restaurants in eigen beheer had, verkoopt ze aan Aurify Brands, die een nieuwe hoofdfranchise (master franchise) in handen krijgt. Aurify Brands is in ons land onbekend, maar baat als franchisenemer restaurants uit voor ketens als Five Guys (hamburgers), Little Beet (glutenvrije maaltijden), Fields Good Chicken en Make Sandwich. Cijfers over Aurify zijn niet meteen te vinden.

90
Restaurants
Le Pain Quotidien had tot op heden 90 restaurants in de Verenigde Staten.

Le Pain Quotidien bezat tot op heden een 90-tal restaurants in de VS. Hoeveel er zullen overblijven, is niet bekend. Voor de Britse tak heeft de bakkerijketen een gelijkaardige constructie voor ogen.

Tweede luik

Het tweede luik van de hertekening verloopt via een zogenaamde WCO-procedure. Volgende week heeft op de ondernemingsrechtbank al een eerste zitting plaats.

Cobepa, de hoofdaandeelhouder van Le Pain Quotidien (43 %), heeft alle bancaire schulden van de keten overgekocht. Ze gaat de rechter een plan voorleggen voor een 'Pain Quotidien bis', dat de Belgische en Franse dochters, l'Atelier du Pain (het productie-atelier), de rechten op het merk en de contracten met de internationale franchisenemers omvat.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud