McDonald's boekt minder winst

©REUTERS

De resultaten van fastfoodketen McDonald's vallen tegen, klanten haken af door te complexe menu's of kiezen voor de concurrentie. De fastfoodketen boekte in het tweede kwartaal 1 procent minder winst tegenover vorig jaar.

In het tweede kwartaal daalde de winst van McDonald's met 1 procent. De fastfoodketen boekte 1,39 miljard dollar winst, tegenover 1,4 miljard vorig jaar. Die daling is vooral te wijten aan een mindere verkoop. Voor CEO Don Thompson moet McDonald's 'terug relevanter worden voor sommige klanten'.

De verkoop in filialen die langer dan een jaar bestaan daalde met 1,5 procent tegenover de voorzien 0,3 procent in de Verenigde Staten. In Europa daalde die verkoop met 1 procent terwijl analisten een groei van 0,7 procent verwachtten. Enkel in Azië steeg de verkoop maar opnieuw minder fel dan verwacht: 1,1 procent tegenover de verhoopte 1,5 procent. Daarnaast kampt de keten ook met sterke concurrenten als Wendy's, Taco Bell en Burger King.

's Werelds grootste hamburgerketen werkt al een tijdje aan vernieuwing. Zo kregen de Happy Meals en mascotte Ronald McDonald al een opwaardering. Toch blijft McDonald's moeite hebben om klanten aan zich te binden. Intern is vooral kritiek te horen op het menu. Dat zou te complex zijn, tot een tragere dienstverlening leiden en klanten afschrikken.

Voedselschandaal

Fastfoodketens, waaronder McDonald's, KFC en Pizza Hut, zagen hun beurswaarde dalen door een voedselschandaal in China, waarover een reportage te zien was op Chinese televisie.

Bij de Chinese vleesleverancier Shangai Husi kreeg vervallen vlees een nieuwe verpakking waardoor het plots terug 'houdbaar' werd en werd vlees zomaar van de grond geraapt en hergebruikt. McDonald's zette de samenwerking met de bewuste leverancier onmiddellijk stop maar de reputatieschade was al geleden. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud