Nieuw in uw buurt: restaurants zonder eetzaal

©© Javier Larrea

Ze zijn een nieuw en snelgroeiend fenomeen in de horecasector: restaurants waar je niet kunt gaan eten. Ze zijn in ons land al met meer dan twintig en leveren hun bestellingen alleen via online platformen zoals Deliveroo en Uber Eats.

Kent u een restaurant dat gespecialiseerd is in de Hawaïaanse keuken of in gyoza, een soort gebakken dumplings uit de Japanse keuken? Het antwoord is wellicht negatief, maar toch komen dergelijke culinaire niches meer en meer opzetten. Zij het dat u ze alleen online zult vinden, op bestelplatforms zoals Deliveroo en Uber Eats.

Ze hebben hippe namen als Rice ’n Roll of Bibimbap, en hebben soms ook een eigen website waar u een maaltijd kunt bestellen. U zult er echter tevergeefs op zoek gaan naar een knop om een tafeltje te reserveren. Deze ‘virtuele restaurants’ hebben immers geen eetzaal, en hoeven dus ook geen duur pand te huren of zaalpersoneel te betalen.

Het fenomeen bestaat al langer in grote steden als Parijs en New York, en komt nu ook overwaaien naar ons land. ‘Bij Deliveroo België zijn we er al een maand of zes mee bezig en hebben we intussen 18 virtuele merken op ons platform’, zegt directeur Mathieu de Lophem. Concurrent Uber Eats telt er in ons land vijf, maar ‘wereldwijd werken we samen met 500 virtuele restaurants’, zegt Europees woordvoerder Daniel Byrne.

Het fenomeen is een mooi voorbeeld van hoe digitale bedrijven op basis van data in staat zijn om interessante nieuwe niches te spotten en zo hun omzet verder te verhogen. ‘Aan onze data kunnen we zien of er bepaalde types keukens ontbreken in een bepaalde regio’, zegt de Lophem. ‘We kunnen dan aan bestaande restaurants met een gelijkaardige keuken voorstellen om er een virtueel merk bij te nemen. Een sushi-restaurant kan bijvoorbeeld ook poké-bowls gaan maken (een Hawaïaanse schotel met verse vis en groenten, red.).’

©Saskia Vanderstichele

Zowel Deliveroo als Uber Eats beklemtonen graag dat virtuele merken extra omzet kunnen bieden aan bestaande restaurants, eerder dan dat ze extra concurrentie vormen. Het is immers belangrijk dat ze ook hun bestaande klanten te vriend houden. ‘We doen het alleen als we geografisch of inhoudelijk iets kunnen aanbieden dat nog niet bestaat. Anders heeft het geen zin’, zegt de Lophem.

‘Het is een win-win voor restaurants en consumenten’, aldus Byrne. ‘De opstartkosten van een virtueel merk zijn minimaal, je kan veel testen en experimenteren. Restaurants kunnen met een minimale marginale kost hun omzet verhogen en efficiënter werken. En de consumenten krijgen meer keuzemogelijkheden.’

In sommige gevallen zien we dat de virtuele spin-off al meer omzet draait dan het klassieke restaurant, klinkt het bij beide bestelplatformen. In het buitenland zijn er intussen ook al horeca-ondernemers die volledig virtueel werken, dus zonder dat ze nog een fysiek restaurant moeten runnen.

De Franse start-up Taster ontwikkelde al enkele ‘virtuele restaurantketens’ zoals Mission Saigon, O Ke Kai’s en Out Fry. Het bedrijf kan de beste locaties kiezen in grote steden en hoeft alleen maar te investeren in keukens en koks. Taster wordt mee gefinancierd door Kima Ventures, het fonds van telecomondernemer Xavier Niel, en haalde voor de zomer nog eens vier miljoen euro op.

‘Hoe meer keuze, hoe meer bestellingen’

De keuze voor de hongerige klant uitbreiden, dat is de uiteindelijke reden waarom de bestelplatformen investeren in virtuele restaurants. ‘Uit al onze data blijkt dat het aantal formules dat je kan aanbieden heel belangrijk is. Hoe meer keuze er is, hoe meer mensen er bestellen en hoe vaker ze bestellen’, zegt Mathieu de Lophem van Deliveroo.

Het bedrijf zette de jongste maanden dan ook sterk in op een ruimer aanbod. ‘Tussen einde mei en einde augustus is het gemiddelde aantal restaurants waaruit een klant kan kiezen gestegen van 40 naar 60.’ Virtuele restaurants zijn één van de manieren om dat te doen. ‘Hun potentieel is enorm. Ik hoop dat we het huidige tempo van 3 à 4 nieuwe virtuele merken per maand kunnen aanhouden.’

Maar Deliveroo gebruikt ook andere manieren om zijn culinaire etalage te vullen. De besteldienst is bekend vanwege zijn fietskoeriers die maaltijden van restaurants aan huis leveren, maar sinds juni werkt het ook samen met restaurants die al hun eigen besteldienst hadden.

Bij dat zogenaamde ‘Marketplace +’ programma zijn nu al 70 restaurants in Brussel en Antwerpen aangesloten, en de Lophem mikt tegen eind dit jaar op 600 à 700 nieuwe zaken. Hij sluit niet uit dat de uitbreiding het mogelijk zal maken om het Deliveroo-platform ook in kleinere steden te gaan aanbieden.

Nog een ‘truc’ die maakt dat je in de Deliveroo-app meer restaurants te zien krijgt, was het lichtjes verhogen van de actieradius van 2,5 naar 3 kilometer rond een restaurant. ‘We doen dat alleen voor zaken waar er geen impact is op de kwaliteit. Denk aan sushi-restaurants, waar er geen risico bestaat dat het eten te veel afkoelt.’

Deliveroo hoopt tenslotte ook van start te gaan met ‘Deliveroo Editions’, waarbij bestaande restaurants een ‘spin-off’ krijgen op een andere locatie die alleen bedoeld is voor leveringen aan huis. ‘In België is het moeilijk om goede locaties te vinden en de vergunningen te krijgen, maar we hopen er tegen volgend jaar mee van start te gaan.’

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content