reportage

Leuvens trio wil wereld online onderwijzen over big data

Leuvens trio wil 'big' worden in big data. ©Wim Kempenaers (WKB)

‘Bedrijven hebben hopen digitale gegevens, maar missen het personeel om die goed te benutten.’ De Leuvense start-up Datacamp wil met onlinetrainingen over het analyseren van data een goudader aanboren. Al 70.000 gebruikers volgen de onlinelessen.

‘We hebben nu al meer gebruikers dan de KU Leuven studenten heeft’. Het kantoor van het pas opgerichte Datacamp ligt dan wel in de schaduw van de KU Leuven, maar de oprichters houden wel van een plagerige steek naar hun voormalige alma mater. De Leuvenaars hebben er een boerenjaar op zitten, met in hun eerste jaar al 70.000 ‘studenten’ die in de onlineleeromgeving van Datacamp leren hoe ze statistisch moeten programmeren.

Het concept ruikt heel erg naar de MOOC’s, waarbij je enkel een computer en een internetverbinding nodig hebt om gratis onlinelessen te volgen aan prestigieuze universiteiten. ‘Maar wij willen toch echt wel een stapje verder gaan’, klinkt het bij Jonathan Cornelissen, een van de drie stichters van de start-up. ‘Je kan het onlineleren vergelijken met het ontstaan van de eerste films. Zoals je toen gefilmde theaterstukken had, wordt nu een filmpje met een klassieke klaservaring online gezet’.

Leren al doende

De drie Leuvenaars willen radicaal breken met die klassiekere aanpak. ‘Bij ons kan je effectief statistisch programmeren, binnen je internetbrowser. Bij elke stap krijg je instructies vooraf en onmiddellijke feedback achteraf bij wat je aan het programmeren bent. Je leert het dan echt al doende en niet via een filmpje’, zegt Cornelissen. Datacamp is daarmee geen pionier. Webdevelopers leren de stiel al langer op die manier. Ook Duolingo, een platform waar je talen kan leren, is een soortgelijk leerplatform.

©Wim Kempenaers (WKB)

De Leuvenaars zijn overtuigd dat ze met data-analyse een andere lucratieve niche hebben gevonden. ‘Sinds de digitalisering beschikken alle bedrijven over een hoop digitale gegevens, voornamelijk klantengegevens. De analyse van die data kan de service naar de klanten toe een serieuze boost geven. Maar er is een enorm tekort aan mensen die capabel zijn om met die data aan de slag te gaan. Dat is een nood die wij gaan invullen met onze online trainingen’, klinkt het ambitieus bij Cornelissen.

70.000
Datacamp heeft al 70.000 gebruikers op zijn platform.

De cursussen zijn gebaseerd op de programmeertaal R, die gratis op het web beschikbaar is. ‘We stelden vast dat heel wat bedrijven de overstap maken van commerciële software naar opensourcesoftware’, zegt medestichter Martijn Theuwissen. ‘Als je je kan linken aan een expert in opensourcesoftware en zijn kennis kan vertalen naar al die werknemers die bijscholing nodig hebben, dan heb je een trainingsinitiatief op grote schaal.’

Coursera

De lat ligt dan ook hoog: 100.000 gebruikers in het eerste jaar na de oprichting. De start-up lijkt dat te zullen halen. Datacamp werkt samen met Coursera, een Amerikaans onlineleerplatform en een van de grote spelers in de business. Coursera biedt 400 lessen aan van ongeveer 80 universiteiten. Naar schatting zijn er wereldwijd 10 miljoen gebruikers geregistreerd op Coursera. Hoeveel gebruikers er effectief actief zijn en de lessen helemaal volgen, is niet bekend.

Er is een enorm tekort aan mensen die capabel zijn met data aan de slag te gaan. Wij vullen die nood in met onze onlinetrainingen.
Jonathan Cornelissen
Mede-oprichter Datacamp

Voor een heel aantal onlinelessen op Coursera is Datacamp de aanvullende, meer praktische leeromgeving. ‘Coursera heeft een andere benadering’, zegt Cornelissen. ‘Zij bieden een heel breed programma van cursussen aan, van geschiedenis tot fysica, die je kan instuderen door het kijken van filmpjes en het invullen van meerkeuzevragen. Wij willen daarentegen de beste leeromgeving voor enkel statistisch programmeren en het analyseren van data. Dat is misschien een niche, maar wel een wereldwijde niche’.

VS

In hun jacht op de wereldwijde niche mikken de Leuvenaars voorlopig vooral op de Verenigde Staten. Dat heeft te maken met de eerste samenwerking met het Amerikaanse Coursera, maar volgens Cornelissen ook met de enorme animo in de Verenigde Staten rond onlineleren. ‘De houding tegenover onlineleren is daar helemaal anders’, zegt derde stichter Dieter De Mesmaeker. ‘Je gaat daar met bedrijven of universiteiten om de tafel zitten die heel enthousiast en energiek meedenken.’

In hun jacht op de wereldwijde niche mikken de Leuvenaars voorlopig vooral op de Verenigde Staten.

‘Als je hier een groot consultancybedrijf overtuigt om je cursus te volgen, halen we 15 à 20 gebruikers binnen op ons platform. In de VS gaat het om een trainingspotentieel per bedrijf van misschien 1.500 of 2.000 man. En voor welke expert gaan mensen uit India het meeste willen betalen? Eentje van de KU Leuven of eentje van Princeton?’ Princeton is niet de enige universiteit in de portefeuille van Datacamp, ze hebben ook contacten met Duke University en de University of Washington.

De volgende stap lonkt al voor Datacamp. Ze bieden voortaan niet langer alleen gratis lessen aan, maar ook premium betalende versies. ‘We werken daarvoor samen met enkele Amerikaanse bedrijven en een professor van Princeton. De expert levert de kennis, wij vertalen die naar onze leeromgeving’. Cornelissen verwacht veel van de betalende lessen. ‘Want geef toe: wie wil er nu geen les krijgen van een professor uit Princeton?’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud