Netsuite komt grote softwarehuizen ook bij ons uitdagen

Een beeld van de beursintroductie van Netsuite in Wall Street, eind 2007. Oracle-oprichter Larruy Ellisson controleert nog bijna de helft van de aandelen. ©VIA BLOOMBERG NEWS

Het Amerikaanse cloudsoftwarebedrijf Netsuite investeert in zijn expansie in ons land. Het bedrijf is een vrij nieuwe concurrent voor reuzen als SAP, Oracle en Microsoft.

Zakelijke software aanbieden via het internet: het klinkt vandaag misschien niet meer revolutionair, maar dat was het wel toen Netsuite  in 1998 met die bedoeling werd opgericht. Larry Ellisson, de bekende oprichter van de database-specialist Oracle, pompte miljoenen in het bedrijfje, in de hoop dat het zou kunnen uitgroeien tot het Oracle van de 21ste eeuw.

Zo ver staat Netsuite nog niet, maar het bedrijf kende tot vandaag wel een ontstuimige groei, en is goed op weg om de kaap van een miljard dollar omzet te ronden. Voor CEO Zach Nelson, die het bedrijf al sinds 2002 leidt, is daarmee de tijd rijp om Netsuite ook buiten de VS sterker te positioneren. ‘Vandaag halen we een kwart van onze omzet buiten de VS, vooral in Europa. In de Benelux tellen we vandaag al ruim 350 klanten. We werken al langer vanuit het VK, maar we gaan onze investeringen in andere Europese regio’s zoals de Benelux nu opvoeren’, zei hij vanochtend in een gesprek met De Tijd.

Zach Nelson, de CEO van Netsuite ©Netsuite

Netsuite doet dat enerzijds door zijn software aan te passen voor lokale markten, met de ondersteuning van nieuwe munten, talen en belastingsystemen. Zo lanceert Netsuite vandaag een Benelux-versie van ‘OneWorld’, zijn softwarepakket dat specifiek gericht is op multinationale ondernemingen. Eén van de eerste gebruikers is Zembro, de Vlaamse start-up die een slimme seniorenarmband ontwikkelde en die internationaal wil groeien.

Netsuite kondigt vandaag ook aan dat het consultancykantoor Deloitte zijn software in ons land mee gaat ondersteunen. Het bedrijf investeerde recent ook in zijn eerste Europese datacenters, in Amsterdam en Ierland, en mikt tegen eind dit jaar op zowat 20 eigen werknemers in de Benelux-regio.

De gevestigde namen in de sector van zakelijke software krijgen dus meer concurrentie in onze contreien. Al focust Netsuite zich wel op een ander segment dan SAP en Oracle. ‘Zij beheersen het topsegment met zeer grote bedrijven. Wij mikken eerder op het middensegment van kmo’s, waar er nog geen duidelijke marktleiders zijn. Onze ambitie is om de SAP van de middenmarkt te worden, zegt Nelson.

Larry Ellisson kijkt (een beetje) mee

Larry Ellisson, de legendarische oprichter van Oracle, richtte Netsuite in 1998 op en blijft veruit de grootste aandeelhouder, met ongeveer 48% van het kapitaal. Ik spreek hem een paar keer per jaar, maar hij is vandaag veel minder actief betrokken bij het bedrijf dan vroeger, zegt Zach Nelson. 'Zijn aandelen zitten in een stichting die door een derde partij beheerd wordt. Hij stemt dus niet zelf mee op de aandeelhoudersvergaderingen. Alleen voor heel belangrijke beslissingen zoals een verandering van eigenaar eist hij zijn stemrecht op.'

Oracle is tegelijk een concurrent en een partner van Netsuite. Het Amerikaanse cloudbedrijf gebruikt de databasetechnologie van zijn grote broer en heeft destijds afspraken gemaakt over een verdeling van de markt: Oracle focust vooral op de heel grote jongens, Netsuite meer op de kmo's.

 

‘Ik schat dat we in dat segment nog niet aan tien procent marktaandeel zitten, maar we willen op termijn pakweg 40% halen. Volgens een onderzoek van Gartner zijn we al opgeklommen van de achtste naar de zesde plaats in die markt. En dan moet je weten dat de eerste vijf plaatsen nog bezet worden door achterhaalde architectuur-oplossingen van de grote spelers. Dat is een beetje het kerkhof van de zakelijke software.’

Nelson zegt zich daarvan te onderscheiden met een softwarepakket dat in staat is om een heel bedrijf te beheren, in tegenstelling tot bestaande oplossingen die gericht zijn op aparte afdelingen. Eén van de groeipolen van Netsuite is de retailsector, waar steeds meer bedrijven op zoek zijn naar een ‘omnichannel’-oplossing waarmee ze zowel hun online als hun fysieke verkoop kunnen beheren.

De sterke groei van het bedrijf is mee te danken aan een agressief overnamebeleid. ‘We nemen typisch vrij kleine bedrijven nodig, vooral om talent en knowhow te verwerven in specifieke sectoren’, legt Nelson uit. ‘Vorig jaar hebben we voor 200 miljoen dollar onze grootste overname ooit gedaan (van Bronto Software, een leverancier van e-commerce- en marketingsoftware). We blijven permanent zoeken naar bedrijven die ons verticaal kunnen versterken. Met een operationele cashflow van 100 miljoen dollar per jaar hebben we daar ook de middelen voor.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect