Vluchtelingen kunnen advies vragen aan Gentse robot

De nieuwe tool geeft vluchtelingen sneller informatie over waar ze onderdak vinden, asiel kunnen aanvragen of medische hulp kunnen krijgen. ©Photo News

Via een nieuwe chatbot moeten vluchtelingen in ons land sneller de weg vinden naar de juiste informatie en de diensten die ze nodig hebben.

Vluchtelingen die in België aanbelanden vinden vandaag niet altijd even snel een antwoord op elementaire vragen zoals  'waar kan ik asiel aanvragen'?, 'waar vind ik onderdak?', of ' waar kan ik heen voor medische zorg?'.

Om sneller relevante informatie te kunnen geven, ontwikkelden het Gentse juridische adviesbureau DeJuristen en Vluchtelingenwerk een nieuwe chatbot, die de naam Asylumbot meekreeg. Die chatbot, een computerprogramma dat gelinkt is aan de Messenger-app van Facebook, geeft automatisch antwoorden op de vragen van vluchtelingen.

De bot, die de naam Asylumbot meekreeg, is momenteel beschikbaar in  het Engels. Maar er wordt ook gewerkt aan een Arabische versie.  

Met dit project is DeJuristen niet aan zijn proefstuk toe. In september lanceerde het adviesbureau al een gelijkaardige chatbot onder de naam Lee & Ally.  Die biedt voorlopig enkel juridisch advies aan ondernemers aan. ‘Het klopt dat we in onze dossiers weinig in aanraking komen met vreemdelingenrecht,’ zegt oprichter Matthias Dobbelaere-Welvaart van DeJuristen. ‘Maar omdat iedereen het recht heeft om te worden geholpen, willen we mee de toegang tot cruciale info bevorderen.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect