Agfa verrast met sterke winstgroei

Christian Reinaudo, CEO van Agfa-Gevaert. ©Photo News

Agfa-Gevaert zag zijn omzet in het tweede kwartaal sterker krimpen dan verwacht. Maar lager op de resultatenrekening verrast de Mortselse beeldvormingsgroep met een veel beter dan verwachte rendabiliteit.

Agfa boekte in het tweede kwartaal een omzet van 651 miljoen euro, ofwel 11,1 procent minder dan een jaar eerder. Dat is een flink eind onder de marktverwachting van 670 miljoen euro. Het bedrijf wijst als verklaring voor de negatieve evolutie naar een mix van 'de ongunstige wisselkoerseffecten en de voortdurend zwakke economische omstandigheden in bepaalde delen van de wereld, inclusief de meeste opkomende markten'.

Lager op de resultatenrekening is er evenwel beter nieuws te vinden, wat het aandeel op de Brusselse beurs 7 procent hoger stuwt. Zo kwam de recurrente bedrijfswinst voor afschrijvingen (rebitda) uit op 63 miljoen, een stijging van 12,5 procent. De recurrente bedrijfswinst (rebit) sprong zelfs 27,8 procent hoger tot 46 miljoen euro. Voor dat laatste verwachtten analisten zelfs een daling. Ook op niet recurrente basis zakte de bedrijfswinst (ebit) wel, maar met 44 miljoen euro kwam die wel een flink eind boven de marktverwachting van 30 miljoen euro uit.

Dat die bedrijfswinst zakte, lag aan het feit dat Agfa vorig jaar een uitzonderlijke financiële meevaller van 50 miljoen boekte, toen het schrapte in de kosten voor medische zorg van Amerikaanse gepensioneerden. Dit jaar boekte het bedrijf wel een pak minder herstructureringskosten (2 miljoen euro versus 31 miljoen euro een jaar eerder), maar dat was niet voldoende om die uitzonderlijke winst van vorig jaar te evenaren.

Dat neemt niet weg dat de rendabiliteit een pak beter is dan verwacht. Agfa wijst voor deze evolutie naar 'aanhoudende efficiëntieprogramma's' en 'gunstige grondstofeffecten' - lees: een lagere zilverprijs. Ook helemaal onderaan de resultatenrekening weerspiegelt zich dat, met een nettowinst van 26 miljoen euro, bijna een kwart meer dan een jaar eerder. De verwachting lag daarvoor op 8 miljoen euro.

Die rendabiliteit bewaken blijft een aandachtspunt in het tweede halfjaar, onderstreept CEO Christian Reinaudo. 'Maar we zullen ons ook concentreren op het controleren van de omzetevolutie.' Aan meer vooruitzichten waagt de Mortselse groep zich niet.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud