Amazon investeert zich arm

Amazon-topman Jeff Bezos (Foto Reuters)

Wie een kortermijnvisie heeft, is bij Amazon.com aan het foute adres. De online retailer investeert zo zwaar in zijn langetermijntoekomst, dat er van de miljardenomzet nauwelijks nog iets overblijft op het onderste lijntje van de resultatenrekening.

7 miljoen dollar. Zo veel schiet er over van de omzet van 12,8 miljard dollar omzet die Amazon in het tweede kwartaal binnenrijfde. De omzet steeg daarmee 29 procent, terwijl de winst met een ongeziene 96 procent terugviel.

Wie op korte termijn in het aandeel belegt, zal dus aan het zweten zijn. Maar daar heeft Amazon lak aan. CEO Jim Bezos offert met de glimlach kortetermijnwinst op om er op lange termijn de vruchten van te plukken. Het bedrijf investeert niet alleen sterk in technologie die de gebruikservaring aangenamer moet maken, ook de aloude baksteen slokt een flink deel van de rendabiliteit op.

Amazon opende recent al zes nieuwe distributiecentra, en daar moeten er op korte termijn nog twaalf bijkomen. Bezos werkt hard aan de service van Amazon. Hij wil de leveringstijden naar beneden krijgen, om nog meer mensen uit de 'fysieke' winkels te lokken. Bijkomend voordeel van slim gespreide distributiecentra, is dat de verzendingskosten omlaag kunnen.

Maar die aanpassing kost dus handenvol geld. Voor het derde kwartaal voorspelt Amazon zelf een verlies, het eerste sinds het bedrijf tien jaar gelden rendabel werd. Het verlies zou tussen 350 en 50 miljoen dollar moeten uitkomen. Analisten hoopten voor het derde kwartaal gemiddeld op een winst van zo'n 120 miljoen dollar.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud