Amazon Music opent aanval op Spotify

Amazon maakt zijn muziekplatform gratis beschikbaar. ©REUTERS

Amazon gaat zijn muziekdienst gratis beschikbaar maken. Het treedt zo in directe concurrentie met marktleider Spotify.

Eerder dit jaar lanceerde Amazon  al een gratis versie van zijn muziekstreamingdienst Amazon Music voor zijn slimme speaker Echo en zijn assistent Alexa. Die restrictie valt nu weg. Iedereen met een iPhone, iPad, Androidtoestel of een simpele internetbrowser kan de streamingdienst gratis gebruiken. Ook een abonnement op Amazon Prime is niet langer noodzakelijk.

Wie voor de gratis formule kiest, moet er wel reclamespots bijnemen. Daarmee kopieert Amazon als het ware het aanbod van marktleider Spotify  . Die biedt eveneens een gratis fomule aan met reclame en een betalend abonnement zonder reclame.

De betalende versie van Amazon Music  kost 9,99 dollar (9 euro per maand) en bevat 50 miljoen songs. Dat is iets goedkpoer dan Spotify dat 9,99 euro per maand kost. Wie de muziek van Amazon in hoge kwaliteit wil beluisteren betaalt 14,99 dollar (13,50 euro). 

In ons land zal alleen de betalende versie beschikbaar zijn. De gratis versie wordt uitsluitend in de VS, het VK en Duitsland gelanceerd.

Concurrentie

Spotify, dat vorig kwartaal pas voor de derde keer in zijn bestaansgeschiedenis zwarte cijfers schreef, telt 248 miljoen maandelijkse gebruikers. Het voorspelde eerder dit jaar dat het zou afklokken op 270 miljoen gebruikers in het vierde kwartaal. 

Beleggers vrezen dat die doelstelling te hoog gegrepen zal zijn nu een machtige partij als Amazon de concurrentie opvoert. Bovendien raakte gisteren ook bekend dat ByteDance, het Chinese technologiebedrijf achter succesapp TikTok, een eigen muziekplatform wil oprichten. Het aandeel Spotify dook gisteren 5 procent lager op de beurs van New York. 

De vrees voor toenemende concurrentie zet al langer druk op het aandeel. Sinds augustus ging er 12 procent van de koers. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n