Apple betreedt Indiase markt met webwinkel

De Apple-winkel in Mumbai. ©AFP

Indiërs krijgen vanaf volgende week in eigen land toegang tot de producten en diensten van de Amerikaanse techreus Apple.

Dat heeft Apple vrijdagochtend bekendgemaakt. De lancering van de webwinkel gaat samen met de opening van enkele fysieke winkels, waaronder een in Mumbai.

Vanaf woensdag wordt de online Apple Store ook voor Indiërs de marktplaats waar ze producten zoals de MacBook of iPad kunnen kopen. Apple biedt klanten ook ondersteuning bij het installeren van apparaten, in zowel het Engels als het Hindi.

De aankondiging volgt drie dagen na de jaarlijkse hoogmis van Apple. Dinsdagavond presenteerde topman Tim Cook een nieuwe smartwatch die de zuurstofverzadiging meet. Het gadget kan volgens Apple ingezet worden tegen het coronavirus.

Al actief

Apple was al langer bezig met het openbreken van de Indiase markt. Met een bevolking van 1,35 miljard belooft het land veel groei voor de techreus. Gezien het welvaartsniveau blijven de Apple-producten voor veel Indiërs evenwel onbereikbaar.

Apple is al twintig jaar actief in India. Het heeft er naar eigen zeggen flink geïnvesteerd in werkgelegenheid en 900.000 banen gecreëerd. In Bangalore heeft het een centrum waar het IT-ontwikkelaars ondersteunt.

De nationale autoriteiten volgen Apple met argwaan.

Nationaal-economische agenda

De nationale autoriteiten volgen Apple met argwaan. De Indiase premier Modi hanteert een nationaal-economische agenda, waardoor buitenlandse bedrijven met investeringsplannen een lokale partner moeten vinden. Daar voldoet Apple aan.

Ook Amazon wil snel naar India uitbreiden. De onderneming van Jeff Bezos wil een belang ter waarde van 20 miljard dollar nemen in het conglomeraat Reliance Industries.

Modi schuwt harde ingrepen niet. Eerder besloot hij 200 Chinese apps te verbieden, waaronder de berichtendienst WeChat en de videoapp TikTok, die door miljoenen Indiërs gebruikt worden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud