Azië duwt EVS in overgangsjaar

EVS-topman Joop Janssen ©BELGA

Na een omzetalarm kent beeldserverfabrikant EVS een zwarte dag op de beurs. Beleggers haken af nu het beloftevolle technologiebedrijf een overgangsjaar doormaakt. Nota bene, in een even jaar met grote sportevents dat in het verleden steevast voor flinke groei garant stond.

Binnen enkele dagen is het exact twee jaar geleden dat de Nederlander Joop Janssen het roer in handen nam bij EVS. Het voorlopige parcours van de ex-volleybalinternational kan geen onverdeeld succes worden genoemd. Het eerste jaar keeg hij het vertrouwen toen hij het technologiebedrijf naast sportevents ook op de tv-studio's deed focussen. Maar de stemming sloeg om toen bleek dat Janssen iets te optimistisch bleek over dat segment. In november vorig jaar kelderde het aandeel met 13 procent nadat de CEO amper acht maanden na de investeerdersdag de ambities weer (neerwaarts) moest bijstellen. Vandaag keldert het aandeel zowat 10 procent, het grootste verlies sinds die zwarte dag in november.

Doet die afstraffing op de beurs u iets?
Janssen: 'Ik werk hard om EVS te doen groeien in sport, entertainment, nieuws en media. Ik ben blij met de gemaakte progressie. Ik had gewild dat zich dat zou vertalen in het koers van het aandeel. Helaas, maar de koers doet wat ze doet. Mijn team en ik en de raad van bestuur hebben vertrouwen in de toekomst.'

EVS dat in een sportjaar een omzetalarm uitstuurt, het is ongezien.
Janssen:
'We hebben afgelopen zomer een recordbedrag van 14 miljoen euro gehaald uit de sportevents, meer dan het gemiddelde van 10 miljoen van de voorbije jaren. Maar in het segment entertainment, nieuws en media lopen er enkele projecten vertraging op of werden stilgelegd. Met name in Azië, daar hebben klanten hun bestellingen uitgesteld tot volgend jaar. Om verschillende redenen: de geopolitieke spanningen in Rusland en Oekraïne, een zender die langer op de subsidies voor een  nieuw gebouw en nieuwe kanalen moest wachten en een grote bestelling die over verschillende jaren wordt gespreid omdat de klant ze niet in één keer kan afnemen.'

Zal de malaise in entertainment, nieuws en media lang aanslepen?
Janssen:
'Er is geen sprake van een malaise. Het is een tijdelijk dip, zoals gezegd door het uitstel van projecten in Azië. De VS blijft flink groeien, terwijl de Europese business vlak is. 2014 wordt een overgangsjaar, maar op de langere termijn - op basis van gesprekken met klanten en onderliggende trends - blijven we geloven in het groeipotentieel van de vier sectoren waarin we actief zijn: 0 à 5 procent voor entertainment, nieuws en media, 4 à 5 procent voor sport.'

Concurrenten als Sony, Grass Valley en Evertz hebben niet stilgezeten en lanceerden recente nieuwe producten. In welke mate heeft EVS deals aan hen verloren en/of prijsdruk ervaren?
Janssen:
'We hebben geen marktaandeel verloren en we ervaarden geen prijsdruk. Begin dit jaar waren er veel overnames en fusies in onze sector. Daaruit hebben concurrenten vers geld gehaald, wat tot nieuwe producten leidde. Maar het bleef bij marketingboodschappen, véél marketingboodschappen. Onze klanten in sport, entertainment, nieuws en media hebben hun contracten bevestigd - de National Football League , we zijn er met andere woorden geen kwijtgespeeld. EVS heeft al meermaals marketingaanvallen met succes afgeslagen.'

De op korte termijn extra investeringen in nieuwe technologie als IP en cloud-based oplossingen doet vermoeden dat EVS achterloopt op dat domein.
Janssen:
'Dat mag u zo niet zien. In november gaven we al aan dat we die investeringen zouden versnellen. De tv-wereld is vrij conservatief in het aannemen van nieuwe technologie. Met uitzondering van de heel grote zenders, die zijn de eersten om IP en de cloud te omarmen. Ook al zal de technologie niet snel mainstream worden, moet EVS er van meet af aan bij zijn om de grote jongens te bedienen. De concurrentie staat zo ver nog niet. Anders hadden we wel al marktaandeel verloren.'

Staat EVS sterk genoeg voor de toekomst of moet u overnames doen om het bedrijf te wapenen?
Janssen:
'Er zijn geen grote acquisities nodig, nee. Vorig jaar hebben we een kleine Duitse start-up gekocht die zich specialiseert in het netwerksegment en de productie van op afstand (remote). Soortgelijke, kleine acquisities blijven mogelijk.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud