‘Bedrijfsleiders komen hier buiten met blinkende oogjes'

©Thomas De boever

De populaire game-opleiding van de hogeschool West-Vlaanderen lanceert met DAE Studios haar eerste spin-off. ‘Geen enkel bedrijf heeft zo’n potentieel aan jeugdig ICT-talent.’

Wie binnentreedt in het nieuwe gebouw The Level van de Hogeschool West-Vlaanderen waant zich even in een futuristische videogame. Niet toevallig dat de opleiding Digital Arts & Entertainment (DAE) onderdak heeft gevonden in deze omgebouwde fabriek, want de studenten worden hier klaargestoomd voor een carrière in de ‘booming’ game-industrie. De succesvolle ‘game-opleiding’ van Howest, uniek in Vlaanderen, bestaat sinds 2006. Oud-studenten van DAE kiezen in bijna de helft van de gevallen voor een carrière in het buitenland, onder meer bij gamereuzen als Activision Blizzard.

Robots bij DAE studios ©Thomas De boever

Onlangs lanceerde Howest een incubator, een plek waar jonge gamebedrijfjes aan coworking kunnen doen, en een heuse spin-off, DAE Studios. Geldschieters zijn Howest en de West-Vlaamse ondernemer Paul Steenbergen. Die lanceerde eerder Signpost, een soort Spotify voor educatieve software. Ondernemer Peter Vyncke van het gelijknamige West-Vlaamse cleantechbedrijf trekt mee de kar in de raad van bestuur.

‘Met DAE Studios willen we de markt vergroten’, legt managing director Brecht Kets uit. Samen met Mike Ptacek maakte hij de overstap als docent van Howest naar DAE Studios. ‘Onze alumni hebben geen probleem om een job te vinden. Binnen zes maanden na afstuderen heeft 90 procent van de afgestudeerden werk. Maar tegelijkertijd kan je niet om de vaststelling heen dat de game-industrie in Vlaanderen nog niet zo groot is. Zeker qua gamification en interactieve 3D-visualisaties staan we hier op achterstand. Met DAE Studios willen we traditionele bedrijven de meerwaarde gaan tonen van deze technologieën.’

Gamification en interactieve 3D-visualisaties zijn twee bouwstenen van het businessmodel van DAE Studios. Bij gamification wordt de techniek van games gebruikt om mensen spelenderwijs dingen aan te leren of te sensibiliseren. Kets: ‘Een handleiding van 200 bladzijden kan je veel sneller en efficiënter aanleren via games. De interactieve en intuïtieve werkwijze maakt dat de materie beter blijft hangen dan bij een droge cursus.’

Ook de 3D-visualisaties zijn volgens DAE Studios meteen toepasbaar in het bedrijfsleven. ‘De consument wil vandaag meteen weten hoe zijn product eruit zal zien. Met de nieuwe technieken kan je de klant hyperrealistische en interactieve modellen tonen van producten, interieurs of gebouwen die nog gerealiseerd moeten worden.’ DAE Studios beroept zich op futuristische toestellen als de Oculus Rift, een VR-bril, de bewegingssensoren van LeapMotion en binnenkort de Microsoft HoloLens, een bril waarmee je virtuele 3D-objecten kan bekijken en bewerken terwijl je ook de fysieke omgeving blijft zien.

©Thomas De boever

‘We hadden van in het begin al het gevoel dat de technologieën waarmee we hier bezig zijn, ook kunnen ingezet worden in sectoren en industrieën die er niet vertrouwd mee zijn’, zegt departementshoofd Roel Vandommele. ‘Het komt er op aan de koudwatervrees van veel bedrijfsleiders te overwinnen.’

Volgens Vandommele kan dat geen probleem zijn. ‘West-Vlaanderen is een regio die zichzelf altijd heeft weten heruitvinden en nieuwe kansen benutten. Ondernemers als Peter Vyncke zien telkens ze hier komen opportuniteiten. Wanneer bedrijfsleiders hier langskomen en een rondleiding krijgen, gebeurt het zelden dat ze niet met blinkende oogjes buitengaan. Weet ook dat hier ieder jaar vers bloed binnenkomt, 450 studenten die bruisen van de ideeën. Geen enkel bedrijf heeft zo’n potentieel aan jeugdig talent.’

DAE Studios is als spin-off een belangrijke vinger aan de pols van de industrie.
Roel Vandommele
Departementshoofd Howest

Hoewel Howest in het kapitaal zit van DAE Studios, mag je de spin-off volgens de initiatiefnemers niet zien als een gesubsidieerde onderneming. ‘De bedoeling is om zelfbedruipend te zijn’, zegt Kets. ‘Maar het is niet de bedoeling van Howest om hier winst uit te slaan en ons belang na drie, vier jaar te verkopen’, haast Vandommele zich. ‘We willen een langetermijnpartnerschap tussen de school en de spin-off.’

‘Deze spin-off is voor de school een belangrijke vinger aan de pols van de industrie’, zegt creatief directeur Mike Ptacek. ‘Het is een toets om te zien of wat we hier onderwijzen marktcomform is. Vroeger gingen we met leerlingen mee op stage, vandaag staan we met één voet in het bedrijfsleven. Dat is de beste barometer om te zien of we goed bezig zijn.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud