België loopt groei mis door zwakke digitalisering

E-commerce-bedrijven als Coolblue leveren hun pakjes vanuit het Nederlandse Tilburg. België laat daar kansen liggen, zegt Accenture. ©jonas roosens

Een meer doorgedreven digitalisering van onze economie zou onze economische groei met een kwart procentpunt per jaar doen toenemen. Dat zegt het onderzoeksbureau Accenture.

België scoort ondermaats op een vijftigtal indicatoren die samen een beeld geven van de mate waarin onze economie gedigitaliseerd is. En die zwakke digitalisering zorgt ervoor dat onze economie minder snel groeit dan ze potentieel zou kunnen. Dat blijkt uit de allereerste editie van het ‘Digital Density’ onderzoek dat Accenture samen met het Britse onderzoeksinstituut Oxford Economics heeft uitgevoerd.

Volgens de onderzoekers leert een statistische analyse dat er een positieve correlatie bestaat tussen de mate van digitalisering en de economische groei van een land. Ze gaan ervan uit meer digitalisering leidt tot een snellere groei.

De graad van digitalisering wordt ‘gemeten’ aan de hand van een scorekaart die zo’n 50 criteria in kaart brengt, zoals de mate waarin handelstransacties digitaal gebeuren, het bestaan van digitale samenwerkingsplatformen tussen bedrijven of het wetgevende kader. Een land met een geavanceerde economie dat zijn score met tien punten kan verbeteren, mag volgens de onderzoekers rekenen op een extra groei met 0,25 procentpunt per jaar. Tegen 2020 zou dat voor ons land neerkomen op een winst van 10 miljard euro, rekent Accenture voor. In de opkomende markten is de digitaliseringsbonus zelfs nog groter: daar bedraagt de extra groei 0,50 procentpunten.

Ons land kan zo’n digitale boost goed gebruiken, zo blijkt uit een vergelijking met 16 andere landen, zowel geïndustrialiseerde landen als groeilanden. Volgens de analyse heeft Nederland de grootste digitale dichtheid, gevolgd door de VS, Zweden, Zuid-Korea, het VK en Finland.  België staat wereldwijd op de twaalfde plaats.

België scoort middelmatig tot zwak op vier grote groepen criteria:

  • Op het onderdeel ‘Making Markets’, dat in kaart brengt in welke mate er nieuwe digitale markten worden gecreëerd en bestaande markten worden verstoord, staan we maar op de dertiende plaats.
  • Het luik ‘Running Enterprises’ brengt in kaart of bedrijven voldoende openstaan voor digitale businessmodellen en een digitale strategie. Daar doen we het met een negende plaats al iets beter.
  • Een derde grote luik, ‘Sourcing Inputs’, gaat na of de toegang tot productiemiddelen (kapitaal, arbeid, machines,…) vergemakkelijkt wordt door de digitalisering. ‘Het gaat dan bijvoorbeeld over de mate waarin bedrijven via crowdfunding worden gefinancierd, of waarin vacatures digitaal worden ingevuld’, zegt Belgisch directeur Olivier Gillerot van Accenture. Ook hier moet België acht landen laten voorgaan.
  • Het laatste grote luik, ‘Fostering Enablers’ kijkt naar de infrastructuur, het wetgevende kader en de mate waarin de overheid zelf digitaal werkt. Hier staan we met een tiende plaats opnieuw in de onderste helft van  het klassement.

Volgens Gillerot kan ons land onder meer een inhaalbeweging gebruiken in de e-commerce-sector, waar vooral Nederland met de pluimen gaat lopen. In het zuiden van Nederland is een enorme logistieke activiteit ontstaan van e-commerce-bedrijven die ook aan Belgische klanten leveren.

‘Een ander zwak punt is de mobiele breedbandinfrastructuur, die veel duurder is dan in andere landen. Dat heeft onder meer te maken met de regelgeving – denk aan de taks op zendmasten in Franstalig België’, zegt Gillerot. Andere pijnpunten zijn onder meer de beperkte internettoegang in onze scholen en het  relatief lage gebruik van digitale reclame.

Accenture is van plan om de studie op regelmatige basis uit te voeren, ‘wellicht om de twee jaar, maar dat ligt nog niet vast.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud