Advertentie

Dalende omzet maakt IBM nu ook kleiner dan Microsoft

©Bloomberg

Voor het twintigste kwartaal op rij, daalt de omzet bij IBM. Het bedrijf lijkt er niet in te slagen het tij te keren ondanks hevige investeringen in nieuwe wegen.

Tijdens zijn hoogdagen was IBM twee keer zo groot als alle andere computerbedrijven tezamen. Dat is vandaag wel anders. Zowel Google  , Apple en Microsoft hebben een veel grotere omzet dan de techdinosaurus. 

Het piekmoment kende IBM in 2011 toen het een omzet kende van 106,9 miljard dollar. Het moest toen enkel Apple  voorlaten (108,3 miljard dollar). Microsoft  en Google zaten respectievelijk op 69,9 miljard dollar en 37,9 miljard dollar.

Met zijn jaaromzet in 2016 van 79,92 miljard dollar, loopt IBM nu ruimschoots achter op de drie anderen. Apple haalde 215,6 miljard dollar, Microsoft 92 miljard dollar en Google 90,3 miljard dollar.

De opnieuw tegenvallende cijfers waren ook voelbaar op de beurs. Het aandeel IBM ging vrijdag ruim 6 procent lager na de publicatie van de omzetcijfers. Dat de inkomsten lager zouden liggen dan het eerste kwartaal van 2016 was geen verrassing voor de analisten, wel de omvang (-2,8 procent) van die daling.

Vorig jaar behoorde IBM nog tot de best presterende bedrijven, zowel met zijn resultaten als met zijn beursprestaties.

Techdinosaurus

De tijd is rijp om winsten te oogsten van onze investeringen.
Martin Schroeter
Financieel directeur IBM

Dat het bedrijf het succesverhaal van Apple en de machtige zoekmachine Google moet voorlaten, was te verwachten. Maar wat het zo pijnlijk maakt is dat IBM nu in omzet ook onder Microsoft duikt. Beide bedrijven worden gezien als techdinosaurussen, die de voorbije jaren heel wat geworsteld hebben met de veranderende markt en daarom hun businessmodel moesten aanpassen. 

In tegenstelling tot IBM kende Microsoft de voorbije jaren wel een omzetgroei geboost door zijn cloud services, wat de wenkbrauwen doet fronsen over waar het probleem bij IBM precies zit. 

Beide bedrijven zitten in een ongemakkelijke koerswijziging, weg van hun traditionele businessmodel richting nieuwe technologie zoals artificiële intelligentie en cloud computing. IBM slaagt er echter niet in dit te doen zonder zijn omzet te kelderen

Oogsten

Het meer dan 100 jaar oude bedrijf heeft zichzelf al heel vaak heruitgevonden. Deze keer investeert IBM volop in de ontwikkeling van nieuwe domeinen zoals cloud computing en toepassingen voor zijn kunstmatige intelligentie'Die focus op investeringen, heeft onze cijfers beïnvloed, maar het is tijd om voor de voordelen daarvan', zegt Martin Schroeter, IBMs financieel directeur aan CNBC.

De omzet uit cloud computing groeide 33 procent tot 3,5 miljard dollar. IBM is evenwel niet de enige grote speler. Het bedrijf moet opboksen tegen Amazon Web Services, Google en Microsoft. AWS heeft 30 procent van de markt in handen, Microsoft 10 procent, IBM 7 procent en Google 5 procent. De markt is nog volop in ontwikkeling en er kunnen dus nog wel wat verschuivingen plaats vinden.

IBMs artficiële intelligentie, Watson, is ook veelbelovend. Het blijft terrein winnen, met nieuwe marketing- en farmacietoepassingen. The Weather Company, onderdeel van IBM dat weersvoorspellingen doet, heeft samen met de Zuid-Koreaanse hardwarebouwer Samsung en de taxi-app Lyft de app Made voor Samsung telefoons ontwikkeld. De app integreert de kalender met weersvoorspellingen en het bestellen van een taxi. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud