‘Econocom op keerpunt na zware overname'

Met Philippe Hoffman staat voor het eerst een Fransman aan het hoofd van de Belgische activiteiten van Econocom. ©Dieter Telemans

De IT-dienstengroep Econocom kent haar slechtste beursjaar sinds 2000, het gevolg van de lastige integratie van de jongste overname. Maar in oktober werd voor het eerst weer het niveau van vorig jaar bereikt, zegt Philippe Hoffman, de chef Benelux.

Hoffman verving in september Chantal De Vrieze aan het hoofd van de Benelux-poot. Een donderslag bij heldere hemel, De Vrieze werkte al tien jaar voor de IT-dienstengroep, waarvan vier jaar als countrymanager. Waarnemers kaderen de wissel in een machtsgreep van de Fransen in de groep. Econocom werd opgericht door de Fransman Jean-Louis Bouchard.

Waarom moest Chantal De Vrieze weg? ‘Zij had vooral expertise in financiering van IT-materiaal. Terwijl de klanten vandaag een totaaloplossing willen waarin ook distributie en diensten vervat zitten’, zegt Hoffman. ‘Ik heb wel de kennis over de drie activiteiten van Econocom, met dank aan mijn passages bij de sectorgenoten ECS en SCC.’

Wat gaat u veranderen?
Philippe Hoffman: ‘De structuren opengooien, zodat de kennis over de drie takken wordt gedeeld. Daarom organiseren we voortaan om de twee weken een ontbijt waar werknemers van de verschillende afdelingen naast elkaar zitten. We moeten afstappen van de silo’s en horizontaal denken. En de klanten alles-in-één oplossingen aanbieden. Tegen een vaste maandelijkse kostprijs, zodat een bedrijf tot op de cent weet hoeveel het aan IT besteedt, zoals het weet hoeveel zijn werknemers en bedrijfswagens kosten.’

De jongste jaren waren topjaren voor Econocom met een beursrendement van 40 à 50 procent. Dit jaar was er een winstalarm en het aandeel verloor meer dan 30 procent.
Hoffman: ‘De integratie van het Franse Osiatis - de grootste overname in de geschiedenis van de groep - was ingewikkelder dan verwacht. Eén plus één is geen twee gebleken. Er zijn cultuurverschillen tussen beide bedrijven. En ondertussen houden de klanten de vinger op de knip. Ze draaien elke cent twee keer om. Op zo’n moment moet je meer tijd investeren in wat je klanten echt willen, om ze te overtuigen toch projecten te willen aangaan. Maar door de integratie konden we niet agressief genoeg zijn.’

‘We moeten snel weer naar een dynamiek van groei. In oktober bereikte de omzet alvast weer het niveau van vorig jaar.’

In het eerste kwartaal was er in de Benelux 32 miljoen euro minder omzet dan vorig jaar.
Hoffman: ‘Vorig jaar haalden we in die periode in Nederland een deal van 30 miljoen euro met een grote internationale speler binnen. Dit jaar niet. Maar dat wil niet zeggen dat Nederland niet goed bezig is, de business loopt daar zeer goed, maar zo’n grote deal vertekent natuurlijk de cijfers.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud