Eerste dreun voor Agfa-CEO Reinaudo

Christian Reinaudo.

Christian Reinaudo weet voortaan wat het is om CEO van Agfa-Gevaert te zijn. De Fransman keek verbaasd toe hoe de markt zijn jongste resultaten als teleurstellend bestempelde en het aandeel 18 procent lager tuimelde.

De kwartaalcijfers komen voor sommigen duidelijk als een ontgoocheling’, zo begon Reinaudo aan de conferencecall. ‘Dat is een verrassing, want de cijfers zijn in lijn met onze prognoses.’ De Fransman wees onder meer op de groei in de twee belangrijke divisies: de grafische (Agfa Graphics) en de medische (Agfa Healthcare).

Jammer voor Reinaudo, maar de markt had op 750 miljoen in plaats van op 742 miljoen euro gerekend. Bovendien is de omzetstijging van Agfa (+9%) te danken aan wisselkoerseffecten en een reeks recente overnames, en dat zint analisten niet.

In verval

Dat Agfa heil zoekt in overnames, hoeft niet te verbazen. De traditionele business van Agfa - film voor medische en grafische toepassingen - is in verval. Bovendien heeft Reinaudo’s voorganger, Jo Cornu, in 2008 en 2009 zwaar gesnoeid in de enorme schuldenberg en kostenstructuur van Agfa-Gevaert. Dat is gelukt, maar ten koste van heel wat omzet. Groei moet dus van nieuwe - aangekochte - producten en technologieën komen. Dat is ook de reden waarom Cornu dit voorjaar in zijn pen kroop om zijn aandeelhouders te vragen het kapitaal te verhogen met 148 miljoen euro, vooral voor overnames.

Maar er is meer aan de hand. De eerste twee kwartalen van dit jaar profiteerde Agfa van het economisch herstel. Het gaf Reinaudo een rustige inloopperiode. Het eerste halfjaar van 2009 was immers heel zwak, wat de vergelijking makkelijker maakte. Dat effect is nu uitgewerkt. Agfa Healthcare gaat op vergelijkbare basis jaar op jaar achteruit. Ook de grafische divisie, de sterkhouder van het laatste jaar, presteert minder. De gerapporteerde omzetgroei van 16,3 procent verbergt dat de organische omzetgroei steeds kleiner wordt. De doorbraak van de bejubelde inkjettechnologie blijft uit.

De lager dan verwachte omzet vertaalde zich in ontgoochelende winstcijfers. Agfa rapporteert 16 miljoen euro nettowinst, analisten rekenden op ruim 19 miljoen. De gestegen zilverprijs, gebruikt in de Agfa-film, heeft een grote impact. De afdeling die de film produceert, ‘Specialty Products’, voelt als eerste het effect van het dure zilver en draaide de afgelopen drie maanden zelfs met verlies. De divisie moest ook nog 2 miljoen euro afschrijven omdat een grote klant in moeilijkheden verkeert.

Agfa zal zijn prijzen in de medische afdeling verhogen, maar analisten vragen zich af in hoeverre Agfa de hoge zilverprijs kan doorrekenen aan zijn klanten. Reinaudo moest toegeven dat hij daar nog geen antwoord op kan geven. Wat de evolutie in 2011 betreft, tast de top ook in het duister.

Optimisten

De optimisten zien dat Agfa zijn jaarprognose bevestigt: 200 miljoen euro extra omzet (of 7,2 procent groei), een beter dan normale winstmarge (rebit) voor Graphics (meer dan 7 procent dus) en een rebitmarge voor HealthCare die tegen 11 procent aanleunt. Dat zou echter betekenen dat Agfa in het vierde kwartaal opnieuw winst boekt. Iets waar in de huidige context met een zwakkere vraag en hoge zilverprijzen aan getwijfeld kan worden.

Meteen wordt duidelijk waarom Agfa gehaast was om eind oktober -begin november zijn kapitaalronde door te voeren. Hadden deze kwartaalcijfers de operatie vooraf gegaan, dan had Agfa de intekenprijs veel lager moeten leggen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud