Facebook ziet advertentie-inkomsten stabiliseren in april

Facebook zag zijn advertentie-inkomsten met 17 procent stijgen in het eerste kwartaal.- ©Carsten Rehder/dpa

Met een omzet van 17,7 miljard dollar deed Facebook het iets beter dan analisten hadden verwacht. Maar dat de advertentie-inkomsten relatief stabiel bleven in de eerste drie weken van april, deed beleggers pas echt juichen in de nabeurshandel.

Nu iedereen thuiszit als gevolg van de coronacrisis, telt Facebook  meer gebruikers dan ooit. Maar beleggers wilden vooral welke impact de pandemie heeft op de advertentie-inkomsten van de groep. Facebook had eerder al aangegeven dat adverteerders gevoelig in hun marketingbudgetten aan het snijden zijn. 

Op het eerste zicht valt daar nog niet veel van te merken in de eerstekwartaalcijfers die Facebook woensdag na beurstijd publiceerde. Met een omzet van 17,7 miljard dollar -18 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar - deed Facebook het zelfs iets beter dan wat analisten hadden verwacht. De advertentie-inkomsten gingen in het eerste kwartaal 17 procent de hoogte in in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst verdubbelde tot 4,9 miljard dollar, omgerekend 1,71 dollar per aandeel. Dat was exact wat analisten hadden voorspeld.

Significante terugval

Daaruit afleiden dat Facebook geen last heeft van corona zou echter verkeerd zijn. In de laatste drie weken van het eerste kwartaal - het begin van de pandemie, zeg maar - zag Facebook een 'significante' terugval in de vraag naar advertenties. Als er al bedrijven waren die een advertentie wilden plaatsen, gebeurde dat ook aan veel lagere tarieven dan voorheen het geval was. 

De onzekerheid is nu zo groot dat Facebook geen exacte vooruitzichten wil geven voor het tweede kwartaal, laat staan voor heel 2020. Al geeft de groep wel een enigszins hoopgevend signaal door mee te geven dat de advertentie-inkomsten in de eerste drie weken van april stabiel zijn gebleven.

Rust keert wat weer

Ook al zullen die inkomsten een pak lager liggen dan in het eerste kwartaal, gewoon al het feit dat de rust lijkt wat lijkt weer te keren op de adverentiemarkt, was voor beleggers al reden genoeg om te beginnen juichen. Op de nabeurshandel ging het aandeel Facebook woensdag ruim 6 procent hoger na de publicatie van de kwartaalcijfers. 

De socialenetwerkreus beschikt hoedanook over een stevige buffer om eventuele verdere schokken op te vangen. Eind maart had Facebook 60,3 miljard euro aan cash op de balans staan. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud